Programplaner og emneplaner - Student
MAREH4200 Philosophy of Science and Research Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og etikk
- Study programme
-
Master Programme in Rehabilitation and Habilitation
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Den bio-psyko-sosiale modellen av helse, sykdom og funksjonshemming er et paradigmeskifte i helsefaglig virksomhet. Emnet følger opp dette skiftet gjennom å definere behandlende og rehabiliterende arbeid som samhandling. Denne samhandlingen tar utgangspunkt i at funksjonsnedsettelsen er omdreiningspunktet i et samarbeid mellom pasienten/klienten, profesjonelle, familien, arbeidsplassen og andre nære sosiale omgivelser. Behandling og rehabilitering finner slik sted i et nettverk av tett forbundne aktører. Emnet tar også opp ulikheter i hvordan sykdom anerkjennes, hvordan omgivelsene kan tilrettelegges for ulikheter i funksjon, og hvordan kronisk syke og funksjonshemmede kan oppleve ulike former for utestenging. Emnet legger vekt på å knytte sammen innsikter fra forskningsresultater og teoriutvikling med det konkrete møtet mellom pasient/rehabiliteringsklient og behandler.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet eller på andre studier innen helse- og sosialfag, idrett, pedagogikk eller samfunnsvitenskapelige fag.
For søkere til enkeltemne:
Emnet tilbys som enkeltemne. Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende grad av minimum 3 års varighet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap om
- den levde kroppen i perspektiver fra fenomenologi og narrativ teori
- kommunikasjon i møtet mellom pasient/klient og profesjonell
- ulikheter i forutsetninger for å ta del i den behandlende og rehabiliterende prosess
- betydningen av pasientens eller rehabiliteringsklientens personlige biografi og livsverden for behandling og rehabilitering
- hvordan omgivelsenes materielle utforming og kulturelle verdier får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere betydningen av ulike forståelser av forholdet mellom pasient/klient, profesjonell og omgivelser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere mellommenneskelige og sosiale forhold som får betydning for behandlings- og rehabiliteringsprosesser
- analysere samspill mellom profesjonell og pasient/klient med vekt på å fortolke delelementer i relasjoner og allianser
- skrive om sentrale problemstillinger knyttet til samspillets betydning i behandling og rehabilitering
Teaching and learning methods
Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.
Assessment
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.