EPN-V2

MAPSY4500 Working Methods in Mental Health, Drug and Addiction Problems Course description

Course name in Norwegian
Arbeidsmetoder innen psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblem
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full Time
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-time
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, full time
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Arbeidet i kurset vil i hovedsak integrere både faglige og didaktiske aspekter. Kurset er organisert i tre samlinger i høstsemesteret. Samlingene går over to hele dager. Samlingene vil bli brukt til aktiviteter som krever samhandling. Mellom samlingene forventes det at studentene jobber med oppgaver. To av oppgavene vil være arbeidskrav i kurset (se avsnittet «Arbeidskrav»).

Required preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 (høstsemesteret) kan avlegges:

  • To matematikkfaglige innleveringsoppgaver knyttet til emne 1
  • To prosjektoppgaver gitt i løpet av semesteret. Omfang: 4000-5000 ord. Organiseringen av oppgavene og oppgavenes tema fastsettes av fagansvarlig etter drøfting med studentene. Oppgavenes tema skal bidra til å utvikle overførbar dybdekunnskap innenfor emnene tall og algebra. Oppgavene bør knyttes til praksis på egen skole og innebære samarbeid med og erfaringsdeling med eget kollegium. Prosjektoppgavene er utformet slik at studentene må sette seg inn i og anvende nyere matematikkdidaktisk forskning i analyse og drøfting av blant annet egen praksis.
  • Pedagogisk bruk av digitale verktøy forutsettes.

Alle besvarelser skal leveres i gruppe. Arbeidskravene er med på å danne grunnlag for skriftlig eksamen. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Learning outcomes

Avsluttende vurdering er en individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer). Eksamen tilsvarer 15 studiepoeng.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Teaching and learning methods

x

Course requirements

Det gis gradert karakter (A-F).

Assessment

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Permitted exam materials and equipment

x

Grading scale

Se programplanen.

Examiners

Tall, algebra og funksjoner

  • Arbeide med tall og tallregning i skolen med spesielt fokus på brøk, potenser og røtter.
  • Utvikle god kunnskap om ulike tilnærminger til algebra som generalisert aritmetikk, funksjoner, modellering og problemløsning.
    • Tidlig algebra, arbeid med utvikling av algebraisk tenkning hos elever på mellom og ungdomstrinn
    • Arbeid med likninger, herunder annengradsligninger og ligningssett,
    • Kunne og forstå ulike representasjoner av funksjoner og variabelbegrepet
    • Kunne grunnleggende egenskaper ved sentrale funksjoner
    • Arbeid med modellering av virkeligheten ved hjelp av sentrale funksjonstyper
  • Kjenne betydningen av en kovariant tilnærming til funksjoner for å studere og modellere endring og utvikling.
  • Arbeid med derivasjon av enkle polynomfunksjoner, og knytte dette til målene om endring og utvikling i grunnskolen.
  • Arbeid med integrasjon av enkle polynomfunksjoner.
  • Bruk av Dynamiske læringssystemer (DLS) som GeoGebra for utforskning av matematiske begreper og sammenhenger.
  • Gode kunnskaper om ulike matematikkdidaktiske teorier og rammeverk som bidrar til innsikt om undervisningskunnskap i matematikk knyttet til
    • Planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
    • Design og valg av gode oppgaver og aktiviteter,
    • Kommunikasjon i matematikk
    • Vurdering i matematikk

Kjerneelementer

Fagets seks kjerneelementer blir ivaretatt ved at de danner grunnlaget for oppgaver og aktiviteter på samlingene. Det vil være fokus på rike oppgaver som inviterer til utforsking og problemløsning og som innebærer ulike varianter av de andre kjerneelementene.

Kjerneelementene i matematikk er:

  • Utforskning og problemløsning
  • Modellering og anvendelser
  • Resonnering og argumentasjon
  • Representasjon og kommunikasjon
  • Abstraksjon og generalisering
  • Matematiske kunnskapsområder

Grunnleggende ferdigheter

Kurset skal gjøre studentene fortrolige med de grunnleggende ferdighetene å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig, å kunne lese og regne og å kunne bruke digitale verktøy i faget matematikk, slik disse er utformet i gjeldende plan for matematikk i grunnskolen.

Overlapping courses

*5 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.

*5 studiepoeng med MAPSYPRA10, VPSYPRA10, VPSYPRA11, VPSYDPRA10, VSPYDPRA11, MAPSDPRA10 og MAPSDPRA11 Relasjon og omsorg til mennesker med psykisk lidelse, 20 stp.

* Emneoverlapp gjelder for studenter som har fullført videreutdanning i psykisk helsearbeid. Dersom kun ett av emnene er bestått tidligere, må hele MAPSY4500 Arbeidsmetoder innen psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblem, 10 stp., gjennomføres.