EPN-V2

MAPSY4300 Perspectives on Mental Health, Substance Use and Addiction Course description

Course name in Norwegian
Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full Time
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-time
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, full time
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Undervisningspråk: Norsk

Emnet gir kunnskap om og innsikt i ulike, sentrale perspektiver på psykisk helse, psykiske lidelser, skadelig rusbruk og avhengighet, samt historisk, politisk og ideologisk utvikling innen fagområdet.

Studenten får inngående kunnskap og forståelse om psykisk helse- og rusarbeid, både i et samfunnsperspektiv og relatert til egen yrkesutøvelse.

Brukerperspektivet, med vekt på samvalg og samhandling mellom brukerne, tjenestene og profesjonene vil stå sentralt. Kommunikasjon og samhandling med pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere vektlegges. Verdimessige, etiske og juridiske aspekter er gjennomgående i emnet.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan synliggjøre hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv
  • kan drøfte hvordan problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås fra ulike perspektiver
  • kan formidle betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
  • kan drøfte menneskerettigheter, relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan drøfte sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • kan analysere tverrprofesjonelt, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan tydeliggjøre forhold som påvirker samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan løfte frem og analysere juridiske problemstillinger knyttet til arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter og likeverdige tjenester
  • kan reflektere over hjelpeapparatets rolle og organisering, herunder dets makt, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglige kunnskaper og profesjonelle ferdigheter relatert til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
  • kan kommunisere om relevant tematikk knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende

Teaching and learning methods

Forelesning, workshop/gruppearbeid, selvstudier, pensum til hver undervisningsøkt, gruppearbeid med skriftlig etterarbeid.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent

  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse på studiegrupper
  • Refleksjonsnotat, omfang 500 ord, (+/- 10 %)
  • Skriftlig oppgave, individuell eller gruppe inntil 3 studenter, omfang 1500 ord (+/- 10 %)

Assessment

Skriftlig hjemmeeksamen over syv dager. Individuell eller gruppe inntil 3 studenter. Omfang 2500 ord (+/- 10 %) ved individuell eksamen, 3000 ord (+/- 10%) i gruppe.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skal A-F.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av en sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Overlapping courses

10 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.