EPN-V2

MAPSY4300 Perspectives on Mental Health, Substance Use and Addiction Course description

Course name in Norwegian
Perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
Study programme
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Full Time
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-time
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, full time
Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Undervisningspråk: Norsk

Emnet gir kunnskap om og innsikt i ulike, sentrale perspektiver på psykisk helse, psykiske lidelser, skadelig rusbruk og avhengighet, samt historisk, politisk og ideologisk utvikling innen fagområdet.

Studenten får inngående kunnskap og forståelse om psykisk helse- og rusarbeid, både i et samfunnsperspektiv og relatert til egen yrkesutøvelse.

Brukerperspektivet, med vekt på samvalg og samhandling mellom brukerne, tjenestene og profesjonene vil stå sentralt. Kommunikasjon og samhandling med pasienter, brukere, pårørende og samarbeidspartnere vektlegges. Verdimessige, etiske og juridiske aspekter er gjennomgående i emnet.

Required preliminary courses

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of the relationship between problem understanding and the development of measures
  • in-depth knowledge of leading professional development and guidance, including factors that influence these development processes
  • in-depth knowledge of innovation and knowledge development
  • in-depth knowledge of ethical considerations related to innovation and professional development

Skills

The student can

  • critically analyse standardised assessment tools and practices
  • involve children, young people and families in development and innovation projects, and reflect on the ethical aspects of user involvement in such processes
  • lead and guide professional development at an individual level and at service levels

General Competence

The student can

  • contribute to new thinking and innovation processes
  • apply their knowledge and skills to implement research and experience-based knowledge as part of the development and quality improvement of services and measures
  • compile knowledge about methods and measures in relation to the need for changes in service and professional practice

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan synliggjøre hvordan psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås ut ifra ulike perspektiver herunder historiske, biologiske, psykologiske, sosiale, eksistensielle og kulturelle perspektiv
  • kan drøfte hvordan problemer knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet kan forstås fra ulike perspektiver
  • kan formidle betydningen av menneskers egne erfaringer og forståelser knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet
  • kan drøfte menneskerettigheter, relevant lovverk, politiske føringer, nasjonale faglige retningslinjer, organisering og tjenesteutvikling, og administrative virkemidler som legger premisser for psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid
  • kan drøfte sentrale teorier knyttet til relasjon, kommunikasjon og samhandling
  • kan vurdere brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • kan analysere tverrprofesjonelt, tverretatlig og tverrsektorielt samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og forholde seg kritisk til ulike perspektiver på psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet og problemer knyttet til psykiske helse, rusmiddelbruk og avhengighet og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan tydeliggjøre forhold som påvirker samspillet mellom psykisk helse og rusmiddelbruk og levekår, herunder økonomi, arbeid, boforhold og sosial deltakelse og anvende kunnskapen i profesjonsutøvelse
  • kan løfte frem og analysere juridiske problemstillinger knyttet til arbeid med psykisk helse-, rusmiddel- og avhengighetsproblemer, og anvende rettskilder for å sikre rettigheter og likeverdige tjenester
  • kan reflektere over hjelpeapparatets rolle og organisering, herunder dets makt, myndighetsutøvelse og risiko for maktmisbruk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende faglige kunnskaper og profesjonelle ferdigheter relatert til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
  • kan kommunisere om relevant tematikk knyttet til psykisk helse, rusmiddelbruk og avhengighet med dem det gjelder, deres familie og nettverk, samarbeidspartnere og allmenheten
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter knyttet til etikk, lovverk og organisering for å sikre likeverdige helse- og velferdstjenester for alle mennesker med psykiske helse-, rusmiddel- eller avhengighetsproblemer, og deres pårørende

Teaching and learning methods

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: an individual written assignment with a scope of 4-5 pages.

The purpose of the coursework requirement is to develop the students’ academic writing skills and their ability to express themselves clearly and accurately in writing.

The required coursework must be completed and approved by the stipulated deadline in order for the student to take the exam. If the coursework is not approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by a given deadline.

Course requirements

The exam in the course is an individual home exam of 72 hours. The exam paper must have a scope of 10 pages (+/- 10 %). Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.

Assessment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Permitted exam materials and equipment

Grade scale A-F.

Grading scale

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Examiners

Wenche Bekken and Gunn Astrid Baugerud

Overlapping courses

10 studiepoeng med MAPSY4100, MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø, 20 stp.