Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD5600 Management, Organisation and Coordination Mental Health Care Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse, organisering og koordinering av psykisk helsearbeid
- Study programme
-
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet innbefatter ledelse, organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske forhold som har betydning for organisering og koordinering av psykisk helsearbeid. Emnet er 100% faglig overlappende med tidligere obligatorisk emne MAPS4200 Organisering og koordinering av psykisk helsearbeid i Masterstudium i psykisk helsearbeid.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten har
- inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
- avansert kunnskap i organisasjonsteori; strukturelle, kulturelle, relasjonelle og politiske perspektiver
- kunnskap om nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
FerdigheterStudenten kan
- anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere problemstillinger knyttet til psykisk helsearbeid
- analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
- anvende anerkjente prinsipper for å lede, organisere og koordinere endringsprosesser
Generell kompetanseStudenten kan
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om ledelse, organisering og koordinering
- bidra til nytenkning innen ledelse, organisering og koordinering i psykisk helsearbeid
Teaching and learning methods
Forelesninger, studentenes presentasjoner av ulike tekster, gruppearbeid og diskusjoner.
Course requirements
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene fordype seg i et selvvalgt tema. Problemstillingene skal være relatert til ortopediingeniørfag. Fagutvikling og utvikling av ny kunnskap er sentralt i emnet. Studentene oppfordres til å knytte seg til et forskningsmiljø ved universitetet eller ved en ekstern institusjon. Arbeidet med oppgaven kan være knyttet til pågående forsknings-, forbedrings- og utviklingsprosjekter. Utdanningen vil bidra til å finne aktuelle miljøer.
Assessment
Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på inntil 3 studenter. Omfanget av oppgaven skal være på 2500 ord (+/- 20%) ved individuell oppgave og 4000 ord (+/- 20%) ved gruppeoppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap innen bacheloroppgavens problemområde
Ferdigheter
Studenten kan
- utarbeide en problemstilling og prosjektskisse
- velge, begrunne og anvende relevant vitenskapelig metode
- innhente og diskutere relevante forskningsartikler og annen faglitteratur
- diskutere, vurdere og reflektere over problemstilling og metodevalg i forhold til funn og resultater
- gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid og som bidrar til utvikling av teori og/eller praksis
- kritisk reflektere over forskningsetiske spørsmål og retningslinjer knyttet til prosjektarbeid
- formidle, diskutere og presentere resultater fra eget prosjekt skriftlig.
Examiners
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, veiledning, seminarer, gruppearbeid og selvstudier. Emnet starter med forelesninger som skal understøtte studentenes arbeid med valg av tema, utforming av problemstilling og prosjektskisse.
Bacheloroppgaven utføres normalt individuelt eller i grupper på 2 studenter. Dersom prosjektet har en tverrprofesjonell tematikk kan prosjektgruppen også inkludere en student fra et annet bachelorprogram, dersom emneansvarlig ved begge program godkjenner dette.
Studentene samles til seminar i løpet av prosjektperioden. Midtveis samles studentene for å presentere foreløpig prosjektstatus, samt gi medstudenter innspill til videre prosjektgjennomføring Studentene får tildelt veileder etter å ha levert prosjektskisse som beskriver tema for oppgaven. Veiledning gis på grunnlag av skriftlig prosjektmateriale og konkrete spørsmål innsendt av studenten(e) i forkant av veiledningstimen. Studenter med individuell oppgave får 4 veiledningstimer og gruppeoppgaver 6 veiledningstimer.