EPN-V2

MAPSD4210 Mental Health and Traumatic Stress Course description

Course name in Norwegian
Psykisk helse og traumatiske belastninger
Study programme
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Formålet med emnet er å utvikle studentenes ferdigheter og relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid. Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatiske belastninger, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne identifisere, vurdere og samhandle med mennesker med psykiske reaksjoner som følge av traumer og kriser.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av traumer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst
  • kan vurdere hvordan holdninger påvirker relasjons- og omsorgsarbeid
  • har innsikt i hvordan kommunikasjon kan brukes som et middel i relasjons- og omsorgsarbeid
  • kan redegjøre for sentrale forklaringsmodeller for sammenhengen mellom traumatiske belastninger, psykisk lidelse og tilhørende arbeidsmetoder
  • kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatiske belastninger

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan drøfte og anvende faglige teorier i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ, - gruppe, - og samfunnsnivå
  • kan anvende relasjonskunnskap i samhandling med brukere/pasienter med traumeerfaring
  • kan identifisere og vurdere selvmords- og voldsrisiko

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte sammenhenger mellom faglig forståelse, menneskesyn og holdninger i samspillet med mennesker med traumatiske belastninger og psykiske lidelser
  • kan anvende faglig kunnskap om traumatiske belastninger i møte med brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten

Teaching and learning methods

Studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen.

Course requirements

The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:

  • Group (up to three) or individual assignment, scope: 750 words (+/- 10%)
  • Attendance in compulsory activities minimum attendance of 80 % in study groups and seminars, lectures, simulation

Assessment

Home exam in groups

  • up to 3 students
  • during the course period
  • Scope: 2500 words (+/- 20 %)

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Pass/fail

Examiners

All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Course contact person

May Vatne

Overlapping courses

VPSY6210, VPSYD6210 and MAPSD4210 overlap 100%