Programplaner og emneplaner - Student
MAPSD4210 Mental Health and Traumatic Stress Course description
- Course name in Norwegian
- Psykisk helse og traumatiske belastninger
- Study programme
-
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emnet er å utvikle studentenes ferdigheter og relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid. Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatiske belastninger, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne identifisere, vurdere og samhandle med mennesker med psykiske reaksjoner som følge av traumer og kriser.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte betydningen av traumer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst
- kan vurdere hvordan holdninger påvirker relasjons- og omsorgsarbeid
- har innsikt i hvordan kommunikasjon kan brukes som et middel i relasjons- og omsorgsarbeid
- kan redegjøre for sentrale forklaringsmodeller for sammenhengen mellom traumatiske belastninger, psykisk lidelse og tilhørende arbeidsmetoder
- kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatiske belastninger
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan drøfte og anvende faglige teorier i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ, - gruppe, - og samfunnsnivå
- kan anvende relasjonskunnskap i samhandling med brukere/pasienter med traumeerfaring
- kan identifisere og vurdere selvmords- og voldsrisiko
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte sammenhenger mellom faglig forståelse, menneskesyn og holdninger i samspillet med mennesker med traumatiske belastninger og psykiske lidelser
- kan anvende faglig kunnskap om traumatiske belastninger i møte med brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
Teaching and learning methods
Studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen.
Course requirements
The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:
- Group (up to three) or individual assignment, scope: 750 words (+/- 10%)
- Attendance in compulsory activities minimum attendance of 80 % in study groups and seminars, lectures, simulation
Assessment
Home exam in groups
- up to 3 students
- during the course period
- Scope: 2500 words (+/- 20 %)
Permitted exam materials and equipment
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Grading scale
Pass/fail
Examiners
All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Course contact person
May Vatne
Overlapping courses
VPSY6210, VPSYD6210 and MAPSD4210 overlap 100%