EPN-V2

MAPSD4200 Organizing and Coordinating Mental Health Care Course description

Course name in Norwegian
Organisering og koordinering av psykisk helsearbeid
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
  • Introduction

    Emnet omfatter ulike perspektiver på ledelse og organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser som har betydning for organisering og koordinering av psykisk helsearbeid.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har avansert kunnskap og dypere innsikt i organisasjonsteori; strukturelle perspektiver, kulturelle perspektiver og politiske perspektiver
    • har inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
    • har kunnskap om alliansens betydning i arbeid på organisatorisk nivå
    • har kunnskap om organisasjonens plass og betydning i det terapeutiske arbeidet og det terapeutiske arbeidets plass i organisasjonen

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere skiftende problemstillinger knyttet til endringsprosesser i organisasjonen
    • kan analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse i Norge, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
    • kan analysere eksisterende nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
    • kan anvende anerkjente prinsipper for å organisere, koordinere og gjennomføre endringsprosesser i helsevesenet

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om endringsprosesser i organisasjonen for å gjennomføre avanserte og komplekse endringsprosjekter
    • kan bidra til nytenkning og implementeringsprosesser av evidensbaserte behandlingstiltak
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, studentenes presentasjoner av ulike tekster, gruppearbeid og diskusjoner.

  • Course requirements

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

    • En gruppeoppgave, 2-3 studenter, på 2000 ord (+/- 20 %). Med utgangspunkt i case og relevant litteratur skal faktorer som har betydning for endringsprosesser i en organisasjon drøftes.
    • Oppgaven skal legges fram i plenum.

    Studenten har to forsøk på arbeidskravet.

  • Assessment

    Vurderingsform: Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget av oppgaven skal være på 2500 ord (+/- 20%) ved individuell oppgave og 4000 ord (+/- 20%) ved gruppeoppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    A-F.

  • Examiners

    Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.