EPN-V2

MAPSD4200 Organizing and Coordinating Mental Health Care Course description

Course name in Norwegian
Organisering og koordinering av psykisk helsearbeid
Study programme
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omfatter ulike perspektiver på ledelse og organisatoriske, juridiske, helsepolitiske, faglige og økonomiske rammebetingelser som har betydning for organisering og koordinering av psykisk helsearbeid.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap og dypere innsikt i organisasjonsteori; strukturelle perspektiver, kulturelle perspektiver og politiske perspektiver
  • har inngående kunnskap om sentrale ledelsesteorier
  • har kunnskap om alliansens betydning i arbeid på organisatorisk nivå
  • har kunnskap om organisasjonens plass og betydning i det terapeutiske arbeidet og det terapeutiske arbeidets plass i organisasjonen

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap for å analysere skiftende problemstillinger knyttet til endringsprosesser i organisasjonen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse i Norge, og kan anvende analysene i faglige og etiske resonnementer
  • kan analysere eksisterende nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere for psykisk helsearbeid, og kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan anvende anerkjente prinsipper for å organisere, koordinere og gjennomføre endringsprosesser i helsevesenet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om endringsprosesser i organisasjonen for å gjennomføre avanserte og komplekse endringsprosjekter
  • kan bidra til nytenkning og implementeringsprosesser av evidensbaserte behandlingstiltak

Teaching and learning methods

Forelesninger, studentenes presentasjoner av ulike tekster, gruppearbeid og diskusjoner.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være utført og godkjent:

  • En gruppeoppgave, 2-3 studenter, på 2000 ord (+/- 20 %). Med utgangspunkt i case og relevant litteratur skal faktorer som har betydning for endringsprosesser i en organisasjon drøftes.
  • Oppgaven skal legges fram i plenum.

Studenten har to forsøk på arbeidskravet.

Assessment

Vurderingsform: Skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager, individuell eller i gruppe på to studenter. Omfanget av oppgaven skal være på 2500 ord (+/- 20%) ved individuell oppgave og 4000 ord (+/- 20%) ved gruppeoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Kunnskaper

Studenten har

  • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
  • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
  • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
  • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

Ferdigheter

Studentene kan

  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
  • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
  • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
  • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
  • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
  • har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll

Examiners

Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.