EPN-V2

MAPSD4050 Theory of Science and Research Methods Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Profesjonsutøvelse bygger på vurdering og anvendelse av forskning, og kompetanse fra fagutvikling og klinisk erfaring. Vitenskapsteori er en viktig del av grunnlaget for å forstå vitenskapelig aktivitet og ulike forskningsparadigmer, og det stimuleres derfor til å utvikle evne til å innta en spørrende og kritisk holdning til kunnskapsutvikling. Emnet gir en oversikt i metodologi og presenterer tilnærminger for kunnskapstilegnelse og systematisk fagutvikling. De mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ tilnærming til forskning presenteres.

Recommended preliminary courses

Eksamen i emnet er en skriftlig skoleeksamen på 4 timer.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen
  • har inngående kunnskap om de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskningstilnærming
  • har inngående kunnskap om sammenhengen mellom vitenskapsteori og forskningsmetode

FerdigheterStudenten

  • kan planlegge datainnsamling av kvalitative og/eller kvantitative data
  • kan analysere og tolke kvantitative data, som deskriptive tabeller og figurer
  • kan analysere og tolke kvalitative data, som ulike former for tekstmateriale
  • kan identifisere og belyse forskningsetiske problemstillinger i egne prosjekter

Generell kompetanseStudenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter gjennom kritisk analyse og resonnement rettet mot ulike kunnskapsformer, verdier og menneskesyn
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og komme med forslag til løsninger
  • kan formidle fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten

Content

Ingen hjelpemidler er tillatt. 

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar med fremlegg og selvstudier.

Course requirements

Grunnleggende forståelse i organisasjonspsykologi er viktig både som ansatt og som leder i arbeidslivet. Kunnskap om individer og grupper i en organisasjonskontekst er vesentlig for å kunne iverksette strategier og beslutninger fordi dette vil involvere menneskene i organisasjonen. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emner i organisasjon, ledelse og strategi.

Undervisningsspråk er norsk. 

Assessment

Ingen forkunnskapskrav.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om motivasjon og belønning, kommunikasjon
  • kjennskap til betydningen av personlighet, kognisjon, emosjoner, jobbholdninger og arbeidsmiljø
  • grunnleggende kunnskap om makt, innflytelse og konflikter, ledelse, beslutninger
  • organisasjonskultur, læring og endring fra et organisasjonspsykologisk perspektiv.
  • mer inngående kunnskap i et fordypningstema innenfor fagfeltet som varierer fra år til år

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver fra faget for å forstå og analysere utfordringer og dilemmaer knyttet til menneskers atferd i organisasjoner
  • benytte kunnskap fra organisasjonspsykologien når de skal fatte og iverksette beslutninger i organisasjoner.

Generell kompetanse

Studenten har

  • oppøvet ferdighet i kritisk refleksjon om fagets muligheter og begrensninger

Grading scale

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, analyse av case og oppgaveløsning. Det forventes at studentene jobber med oppgaveløsning både individuelt og i grupper utenom fellesforelesningene.

Examiners

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Arbeidskravet består av 2-3 flervalgstester som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Omfanget vil være omkring 20-40 spørsmål.

Hensikten med flervalgstestene er å sikre progresjon og lærdom i emnet. Faglærer vil opplyse om detaljene rundt dette ved semesterstart

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til forbedre den én gang innen angitt frist.

Overlapping courses

Gradert skala A - F