EPN-V2

MAPSD4010 The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment Course description

Course name in Norwegian
Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø
Study programme
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Formålet med emnet er å introdusere studentene til rammebetingelser, teorier og forskning innenfor psykisk helsearbeid.

Forskning, forebygging, ivaretakelse og behandling av mennesker med psykisk lidelse krever en tverrfaglig forståelse og tilnærming. I dette emnet behandles grunnleggende begreper som psykisk helse, psykisk lidelse, rus- og avhengighetsproblematikk relatert til psykisk helsearbeid, forstått ut fra ulike faglige perspektiver. Emnet fokuserer på en biopsykososial modell for individtilpasset forebygging og ivaretakelse, på tvers av fagtradisjoner og ulike psykiske plager, rus- og avhengighetsproblematikk. Etiske aspekter og relasjonen mellom psykisk helsearbeider og bruker/pasient vil gjennomgående bli tematisert.

Required preliminary courses

Admission to the programme.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid
  • kan vurdere hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
  • kan identifisere sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
  • kan beskrive og vurdere utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
  • har kjennskap til individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
  • har innsikt i overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
  • kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og som kan formidle brukers/pasienters ståsted
  • kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
  • kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
  • kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
  • kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
  • kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
  • kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
  • kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte

Teaching and learning methods

Emnet inkluderer både e-læringsmoduler, studiegrupper, forelesninger, seminarer og selvstudier. Obligatoriske pensumforelesninger presenterer fagstoff med diskusjoner og skriftlige arbeidskrav.

Course requirements

The following must have been completed and approved in order for a student to be permitted to take the exam:

  • Individual assignment. Scope: 2,500 words (+/- 20 %).
  • Follow the e-learning module and submit a group assignment. Scope: 700 words (+/- 20%). Presentation in a group with opposition
  • Attendance in compulsory activities of 80% in study groups, lectures and seminars

Assessment

Individual written home exam

  • during the course period
  • scope; 4,000 words (+/- 20 %)
  • a student who fails the ordinary exam, may nevertheless submit a reworked version as a resit

Permitted exam materials and equipment

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

All answer papers are assessed by two examiners. At least 20% per cent of the exam papers will be assessed by an external examiner. The external examiner's assessment shall benefit all the students.

Overlapping courses

VPSY6010, VPSYD6010, PSYD6010 and MAPSD4010 overlap 100%.