Programplaner og emneplaner - Student
MAPO5900 Master`s Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Weight
- 60.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Programme description
-
Introduction
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.
-
Required preliminary courses
-
Learning outcomes
- Vitenskapsteori
- Forskningsprosessen
- Forskningsdesign og -metoder
- Forskningsetikk
- Datainnsamling, analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data
-
Content
Masteroppgave som monografi
En masteroppgave som monografi har et omfang på 25000 ord +/- 10 % ekskludert sammendrag og litteraturliste. Dersom monografien er et resultat av et gruppearbeid, må den enkeltes bidrag synliggjøres og oppgavens omfang økes tilsvarende 10000 ord per student (maks 45000 ord dersom gruppen består av tre studenter).
Masteroppgave i artikkelform
Masteroppgaven kan skrives som en vitenskapelig artikkel. Studenten skal velge et relevant vitenskapelig tidsskrift med referee-bedømming. Artikkelen skal være skrevet i det formatet som forfatterveiledningen angir. Forfatterveiledningen skal vedlegges masteroppgaven.
I tillegg til artikkelen/artiklene, skal det skrives en refleksjonsoppgave. Refleksjonsoppgaven tar utgangspunkt i masterprosjektet, men skal ha en egen problemstilling. Hensikten med refleksjonsoppgaven er å utdype for eksempel teoretisk eller metodisk perspektiv eller en annen problemstilling fra masterprosjektet som artikkelen ikke ga plass til. Refleksjonsoppgaven skal ha et omfang på 5000 ord +/- 10 % ekskludert sammendrag og litteraturliste. Dersom masteroppgaven er basert på gruppearbeid og har form av vitenskapelige artikler, skrives en felles refleksjonsoppgave på 5000 ord +/- 10 % og like mange artikler som antall studenter. Hver student er førsteforfatter på en artikkel.
Veiledning:
Det gis totalt 25 timer direkte veiledning på masteroppgaven (hvorav 5 timer på prosjektplanen) av en eller to veiledere, hvorav minst én er ansatt ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Veiledningstid beregnes per oppgave - ikke per student - dersom oppgaven utarbeides i gruppe. Student og veileder (på vegne av OsloMet) inngår en skriftlig veiledningsavtale. Veiledningen sentreres rundt faglige, etiske og formelle spørsmål knyttet til problemstillingen. Formelle søknader i forhold til empirisk arbeid skjer alltid i samråd med veileder.
Publisering
Det er ønskelig at masteroppgaver publiseres i vitenskapelige tidsskrifter, og dette skal gjøres i samarbeid og tett dialog med veiledere.
Dersom masteroppgaven (artikkel/artikler) ikke er sendt til vitenskapelig tidsskrift innen et halvt år etter muntlig høring kan hovedveileder publisere som førsteforfatter med mastergradsstudenten som annenforfatter.
Masteroppgave som monografi kan omarbeides til artikkel/artikler i samarbeid med veiledere.
Dersom artikkel/artikler ikke er sendt til vitenskapelig tidsskrift innen ett år etter muntlig høring kan hovedveileder publisere som førsteforfatter med mastergradsstudenten som annenforfatter.
-
Teaching and learning methods
MAABI4050, MASYK4050, MASYD4050, MAPO4050, MAPSD4050, ABIO6050, KREFT6050, KARD6050, VPSY6050, VPSYD6050, PSYD6050, HEL6050, BIT6000 er 100% overlappende.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- ferdigstille og få godkjent prosjektplan, omfang 3000 ord +/- 10%
- deltakelse på minst 5 masterseminarer
- fremlegg fra eget masterprosjekt og opposisjon i masterseminar minst én gang
- godkjent sammendrag av masteroppgaven, omfang maksimalt 250 ord
-
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Eksamensform: Monografi eller artikkel/artikler med refleksjonsoppgave. Selvstendig masteroppgave over 1 år individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter, samt individuell muntlig høring. Ved gruppearbeid vil det gis felles karakter på det skriftlige produktet, men med muligheter for individuell justering av karakteren på bakgrunn av individuell muntlig høring. Ved fastsetting av endelig karakter kan hele karakterskalaen benyttes.
Skriftlig oppgave må være bestått for å kunne fremstille seg til muntlig høring.
-
Grading scale
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått
-
Examiners
1 intern og 1 ekstern