EPN-V2

MAPO4420 The User Perspective in Health Promotion Course description

Course name in Norwegian
Brukerperspektivet i helsefremming
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    Emnet fokuserer på brukerperspektivet i helsefremming. Lærings- og mestringssentrenes (LMS) ideologi og funksjon, frisklivssentraler og andre arenaer for mestring og brukermedvirkning belyses og problematiseres, likedan brukerperspektivet i aktuelle lover og helsepolitiske føringer. Det legges vekt på det tverrprofesjonelle samarbeidet i pasientforløpet. Brukerens rolle i helsefremmende arbeid i regi av brukerorganisasjoner er sentralt i dette emnet. Det legges også vekt på kunnskap om brukermedvirkning for utsatte grupper, samt i hvilken grad påvirkes medvirkning av strukturell ulikhet som sosial posisjon, kjønn, alder og etnisitet.

  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har bred kunnskap om aktuelle lover og helsepolitiske føringer
    • har inngående kunnskap om ulike former for brukermedvirkning på systemnivå
    • har inngående kunnskap om strukturell ulikhet
    • har bred kunnskap om nødvendigheten av et tverrprofesjonelt samarbeid med pasient/bruker og pårørende.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike helsefremmende tiltak
    • kan analysere og forholde seg kritisk til hvordan brukerperspektiv tillegges vekt på systemnivå
    • kan analysere og kritisk vurdere sentrale elementer av brukermedvirkning i koordinering av pasientforløp
    • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor helsefremming

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har analytisk kompetanse i vurdering av ulike brukerperspektiv
    • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger relatert til brukerperspektiv
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • deltakelse i praktiske øvelser
    • deltakelse i 2 ekskursjoner med oppfølgende refleksjonsoppgave på maksimum 1500 ord
    • godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, i gruppe på 2-3 studenter ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle

  • Grading scale

    Bestått/ikke bestått

  • Examiners

    1 intern og 1 ekstern