EPN-V2

MAPO4400 Health Pedagogy Course description

Course name in Norwegian
Helsepedagogikk
Study programme
Master's Programme in Health and Empowerment
Master's Programme in Health and Empowerment, Elective Modules
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og sammenhengen mellom begrepene. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Gjennom egentrening og refleksjon oppnår studenten kompetanse til å planlegge, gjennomføre og evaluere helsepedagogiske tilbud til personer med helseutfordringer og deres pårørende, og å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring.

Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
  • har bred kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet helsepedagogikk
  • kan vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike metoder i lys av helsepedagogisk kunnskap
  • kan i en øvingssituasjon eller på eget arbeidssted anvende kunnskaper og ferdigheter innen helsepedagogikk i et tverrprofesjonelt samarbeid og i samhandling med pasient/bruker og pårørende
  • kan planlegge og gjennomføre veiledning, undervisning og coaching både individuelt og til grupper

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere pasient- og pårørendeopplæring i gruppe
  • har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasienter, brukere og pårørende

Teaching and learning methods

Forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • deltakelse i praktiske øvelser som har som mål at studenten kan planlegge, gjennomføre, kritisk vurdere og dokumentere et helsepedagogisk opplegg til pasient(er) eller pårørende
  • godkjent problemstilling for hjemmeeksamen innen fastsatt tidspunkt

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Hjemmeeksamen over 2 uker, individuell ut fra valgt emnes fokus og innhold. Studenten velger problemstilling. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Bokstavkarakteren A-E for bestått og F for ikke bestått

Examiners

1 intern og 1 ekstern