Programplaner og emneplaner - Student
MAMUS4200 Physical Therapy for Musculoskeletal Conditions - Part 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Fysioterapi for muskelskjelettskader, sykdommer og plager - del 2
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forelesninger og seminarer.
Recommended preliminary courses
100 % overlapp med HEL6210 Familiens helse - barn (0-5 år)
Required preliminary courses
Ingen arbeidskrav.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan analysere og vurdere helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor små barn og deres familie/omsorgsgivere på ulike nivåer
- kan kritisk analysere og vurdere teorier om små barns fysiske, psykiske, seksuelle og sosiale utvikling
- kan kritisk vurdere betydningen av beskyttelses- og risikofaktorer som påvirker barns utvikling
- kan gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver innenfor tilknytning og samspill
- kan gjøre rede for betydningen av å følge opp barn som pårørende, i forbindelse med kriser, traumer og belastninger
- kan vurdere betydningen av samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid for små barn og deres familie/omsorgsgivere
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende relevante metoder for selvstendig å kartlegge og vurdere barns helse, identifisere utviklingsavvik, sykdom og funksjonsnedsettelse, og iverksette tiltak etter behov
- kan vurdere barns språkutvikling, samt henvise videre ved behov
- kan identifisere, forebygge og avverge psykososiale belastninger i barnets miljø, blant annet i forhold til omsorgssvikt, vold, seksuelle overgrep, og rusmisbruk
- kan identifisere og belyse ernæringsutfordringer, samt veilede om ernæring, amming, og vekstutvikling, og henvise videre ved behov
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder for å fremme informerte helsevalg, mestring og livskvalitet hos barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan anvende relevante pedagogiske metoder og helsekommunikasjon i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan anvende kunnskap om små barns bruk av digitale medier for å iverksette tiltak ved behov
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og anvende kunnskapsbasert metode innenfor helsestasjonsarbeidet
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan analysere faglige problemstillinger i samarbeid med helsefaglig personell og andre profesjonsgrupper, for å bidra til forsvarlige helsetjenester til barn og deres familie/omsorgsgivere.
- kan bidra til kultursensitiv tilnærming til barn og deres familie/omsorgsgivere
- kan bidra til å formidle trygghet og tillit i møte med barn og deres familie/omsorgsgivere
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
The summative assessment is carried out by a representative of the practical training establishment and a representative of the university. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.
Permitted exam materials and equipment
- Anaesthesia for different age groups
- Observation, monitoring and treatment to prevent serious failure of vital functions
- Restoring vital functions following anaesthesia and surgery
- Postoperative monitoring and nursing
- Division of responsibility for medical procedures and drug administration
- Working environment
Grading scale
ANESTPRA20 and MANESPRA20 overlap 100%. Academic content is overlapping with ANESTPRA2 and MANESPRA2.
Examiners
To interne sensorer vurderer hver besvarelse. Tilsynssensor vurderer eksamensoppgaven og sensorveiledning
Overlapping courses
The course overlaps by 10 ECTS credits with MAFYS4000 Theoretical Basis and Evidence Based Practice in Physiotherapy, 20 ECTS credits.