EPN-V2

MAMO3200 Simulation and visualization Course description

Course name in Norwegian
Simulering og visualisering
Study programme
Bachelor's Degree Programme in Mathematical Modelling and Data Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Behavioral economics uses empirical insights from psychology and other fields (such as sociology or neuroscience) in economic analysis. Conventionally, economics assumes that people are "economically rational": they make logically consistent choices in their best self-interest. Of course, sometimes people don't behave that way. Behavioral economics broadens the reach of economic analysis to situations in which people unselfishly contribute to the common good (like giving to the Red Cross), regret a choice (such as eating a candy bar instead of an apple), or make errors in judgement (for example, assign too much weight to highly unlikely events such as a lightning strike). Economic policies can look very different when people exhibit these kinds of behavior.

Recommended preliminary courses

Emnet bygger på

  • DAPE2000 Matematikk 2000 med statistikk
  • DAPE1300 Diskret matematikk
  • DAPE1400 Programmering.

Det er en fordel å ha tatt DATS2300 algoritmer og datastrukturer, DAVE3705 matematikk 4000, samt MAMO2200 Avansert modellering og beregninger.

Required preliminary courses

None.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten kan:

  • Forklare oppbygning og hensikt med numerisk simulering
  • Gjøre rede for verifikasjon av simuleringsresultater.
  • Gjøre rede for forskjellige typer grid, forskjellige typer beregningsskjemaer, samt hva slags type data en simulering produserer.
  • Gjøre rede for sentrale teknikker, konsepter og utfordringer innenfor vitenskapelig visualisering, inkludert skalarfeltvisualisering, vektorvisualisering, tidsavhengig visualisering, to- og tre-dimensjonal visualisering.
  • Forklare og sammenlikne kjøretid og ressursbruk for forskjellige simuleringsteknikker.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Skrive kildekode / program som kan simulere enkle differensiallikninger.
  • Vitenskapelig visualisering av forskjellige typer data (skalar, vektor, tensor, og tidsavhengige)
  • Bruke både egenutviklede og standardiserte verktøy til å løse sammensatte og kompliserte problemer

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • delta i diskusjoner og gi råd om hvilke typer grid, beregningsskjemaer, og visualiseringsteknikker det er mest hensiktsmessig å bruke i ulike situasjoner.
  • identifisere når og hvordan det er mest hensiktsmessig å bruke numerisk simulering og vitenskapelig visualisering for fysiske og ingeniørrettede problemstillinger.
  • analysere når en simuleringskode fungerer og gir forventede resultater, og når resultatene er feil.

Teaching and learning methods

In order to be able to register for the exam, the student must have the following approved work requirements:

Three;written assignments, individually or in groups. The scope of the assignment (number of pages) varies depending on the nature of the assignment.;

If the assignments are not approved, the student will be given one opportunity to submit a new or improved version. The lecturer will provide more detailed information about deadlines for submission.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

To gruppeoppgaver (kildekode og dokumentasjon) hvor

  • Hver gruppe består av to til fem studenter.
  • hver gruppeoppgave leveres som en rapport på 10-20 sider.
  • hver oppgave kan leveres på nytt en gang dersom den ikke blir godkjent.

Formålet med arbeidskravet er for studentene å få praktisk erfaring med prosjektarbeid og kombinerer flere av læringsutbyttene i arbeidet.

Assessment

One dictionary (Native language-English/English-native language or English-English).

Calculator (as specified in regulations for use of calculator).

Permitted exam materials and equipment

Letter grading A-F.

Grading scale

An internal and an external examiner will grade the exam.

A selection of at least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded to exam papers assessed by the external and internal examiner will be used to determine the level of all exam papers.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.