EPN-V2

MAMO2300 Linear algebra and introduction to group theory Course description

Course name in Norwegian
Lineær algebra og introduksjon til gruppeteori
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
  • Introduction

    Emnet omhandler linear algebra og elementær gruppeteori. Det legges mer vekt på struktur enn konkrete manipuleringen med matriser, og dette åpner for en dypere forståelse og generaliseringer. Grupper er det matematiske fundamentet for symmetri som brukes for å løse konkrete problem.

  • Recommended preliminary courses

    Emnet bygger på

    • DAPE1300 - Disket matematikk
    • DAFE1000 - Matematikk 1000

    Emnet kan med fordel gjennomføres samtidig med DAPE2000 - Matematikk 2000 med statistikk. Lineær algebra og matriser opptrer i begge kursene, men innfallsvinkel og fokus er forskjellig.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • se sammenhengen mellom matriser og lineærtransformasjoner, og knytte noe av det til geometriske operasjoner som rotasjon og speiling
    • foreta Jordan-dekomposisjon med anvendelser mot system av differensialligninger 
    • håndtere tensorprodukt og kvotientvektorrom 
    • gi eksempler på elementære grupper og homomorfier

    Ferdigheter

    Studenten kan: 

    • sette opp basiser og regne med matriser og determinanter, finne egenverdier og dekomponere matriser i forhold til generaliserte egenvektorrom. 
    • løse systemer av differensialligninger ved hjelp av matriser.
    • gjøre konkrete beregninger med tensorprodukt via basiser, og knytte slike produkt til multilineære avbildninger • bruke ytrealgebraen som et verktøy.
    • relatere grupper via homomorfier og forstå virkninger av matrisegrupper på vektorrom.

    Generell kompetanse

    Studenten kan: 

    • innføre lineære strukturer i ulike situasjoner for å løse konkrete problem
    • bringe struktur inn i konkrete problemstillinger, ved å ta de ut av sin sammenheng og inn i en mer abstrakt og ordnet form som tillater bruk av slagkraftige matematiske verktøy.
  • Teaching and learning methods

    Forelesninger og øvinger. Hovedbolken blir forelesninger i plenum. I øvingstimene ser vi på oppgaver som løses individuelt og i grupper, og som diskuteres, eventuelt legges fram. Formålet er å aktivisere studentene gjennom semesteret.

  • Course requirements

    Ingen

  • Assessment

    Skriftlig 3 timers skoleeksamen under tilsyn.

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt.

    Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet, skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.