Studyinfo subject MAME4100 2018 HØST
MAME4100 Key Challenges in Public Health Nutrition Course description
- Course name in Norwegian
- Sentrale utfordringer innen samfunnsernæring
- Study programme
-
Master i samfunnsernæring
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale helse- og ernæringsrelaterte utfordringer nasjonalt og globalt
- har inngående kunnskap om sykelighets- og dødelighetsstatistikk, samt insidens og sosioøkonomisk distribusjon av ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer, nasjonalt og globalt
- har spesialisert innsikt i relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av skjevfordeling av, og endring i, sykdom over tid
- har inngående kunnskap om faktorer som påvirker matinntak og ernæringsstatus på ulike nivå
- har spesialisert innsikt ì de viktigste strategiene som anvendes innen helsefremmende og forbyggende arbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan finne og kritisk vurdere kilder til data om helse og ernæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for de viktigste helse- og ernæringsutfordringene man finner i ulike befolkningsgrupper nasjonalt og globalt, samt sentrale strategier i folkehelsearbeidet
Content
Emnet gir studentene en innføring i utbredelse, årsaker og konsekvenser av helse- og ernæringsutfordringer i et levekårs-, livsstils- og livsløpsperspektiv i Norge og globalt. Studentene får også innsikt i kilder til ulike typer data og hvordan de kan vurdere datagrunnlag kritisk. I tillegg vil sentrale strategier og aktører for å håndtere helse- og ernæringsutfordringene bli diskutert.
Teaching and learning methods
De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og muntlige presentasjoner.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gruppearbeid (3-4 personer pr gruppe) som skal presenteres og diskuteres i plenum. Studentene vil være opponenter for vurdering av andre gruppers arbeid og presentasjoner.
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell muntlig høring, 15 minutter, 48 timer forberedelsestid
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
To interne