EPN-V2

MAME4100 Key Challenges in Public Health Nutrition Course description

Course name in Norwegian
Sentrale utfordringer innen samfunnsernæring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Required preliminary courses

    Opptak til studiet.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om sentrale helse- og ernæringsrelaterte utfordringer nasjonalt og globalt
    • har inngående kunnskap om sykelighets- og dødelighetsstatistikk, samt insidens og sosioøkonomisk distribusjon av ernæringsrelaterte ikke-smittsomme sykdommer, nasjonalt og globalt
    • har spesialisert innsikt i relevante forklaringsmodeller og teorier i forståelsen av skjevfordeling av, og endring i, sykdom over tid
    • har inngående kunnskap om faktorer som påvirker matinntak og ernæringsstatus på ulike nivå
    • har spesialisert innsikt ì de viktigste strategiene som anvendes innen helsefremmende og forbyggende arbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan finne og kritisk vurdere kilder til data om helse og ernæring

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjøre rede for de viktigste helse- og ernæringsutfordringene man finner i ulike befolkningsgrupper nasjonalt og globalt, samt sentrale strategier i folkehelsearbeidet
  • Content

    Emnet gir studentene en innføring i utbredelse, årsaker og konsekvenser av helse- og ernæringsutfordringer i et levekårs-, livsstils- og livsløpsperspektiv i Norge og globalt. Studentene får også innsikt i kilder til ulike typer data og hvordan de kan vurdere datagrunnlag kritisk. I tillegg vil sentrale strategier og aktører for å håndtere helse- og ernæringsutfordringene bli diskutert.

  • Teaching and learning methods

    De viktigste arbeidsformene i emnet er forelesninger, litteraturstudier, gruppearbeid og muntlige presentasjoner.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    - Gruppearbeid (3-4 personer pr gruppe) som skal presenteres og diskuteres i plenum. Studentene vil være opponenter for vurdering av andre gruppers arbeid og presentasjoner.

  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene Eksamensform: Individuell muntlig høring, 15 minutter, 48 timer forberedelsestid

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    To interne