EPN-V2

MALKA219 Organizational Behavior Management (OBM) Course description

Course name in Norwegian
Ledelse og organisasjonsatferd
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Master's Programme in Learning in Complex Systems, elective courses
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Required preliminary courses

Jorunn Vindegg og Dag Jenssen

Learning outcomes

Gradert karakterskala, A-F.

Teaching and learning methods

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til godkjenning av eksamensoppgaven.

Course requirements

Emnet har fire delemner som får hovedfokus på hver sin samling.

Deltema I: Avdekke og håndtere mobbing og krenkelser

  • Forståelse av mobbing og krenkelser som et sosialt fenomen
  • Bruk av spørreundersøkelser, observasjon og intervju for å avdekke mobbing og krenkelser
  • Pedagogisk analyse for å finne fram til hva som opprettholder mobbing og krenkelser
  • Bruk av forskningsbasert kunnskap for å utvikle tiltak som stopper mobbing
  • Implementering og evaluering av tiltak
  • Den utfordrende og den gode samtalen med foreldre og elever
  • Oppfølgende arbeid etter en mobbesak er avsluttet
  • Når mobbing er en del av et mer komplekst system
  • Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling

Deltema II: Forebyggende tilnærming til inkludering og skolemiljø

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Systematikk og kontinuitet i arbeidet med skolemiljøet
  • Skolebasert utviklingsarbeid for trygge og inkluderende skolemiljø
  • Arbeid med skolemiljøet i lys av overordnet del av læreplanen
  • Relasjonsbasert klasseledelse
  • Etablering og opprettholdelse av normer, regler og positive strategier
  • Elevers medvirkning i arbeidet med skolemiljøet
  • Holdninger, verdier og elevsyn hos de voksne i skoler
  • Samarbeid mellom hjem og skole for et inkluderende læringsmiljø
  • Utvikling av elevenes forståelse for hva som er krenkende

Deltema III: Håndtering av regelverket

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Elevens rettsstilling i skolesamfunnet
  • Regelverket som omhandler skolemiljø, krenkelser og mobbing
  • Saksbehandling i saker som omhandler skolemiljø og mobbing
  • Barns rett til medvirkning
  • Aktivitetsplikten og utfordringer knyttet til denne
  • Systematikk og samarbeid knyttet til avdekking og varsling
  • Organisasjonskommunikasjon intern og eksternt
  • Ledelsesintervensjoner i læringsmiljø og skolemiljø
  • Fylkesmannen som klageinstans

Tema IV: Balansere kontroll og gjensidig tillit i ledelse

Delemnet består av følgende innholdskomponenter:

  • Utvikling av tillit som nettverk: Foreldre-lærere; ledelse-lærere; elever-lærere; foreldre-ledelse; elever-ledelse
  • Balansen mellom mikro-styring og investering i utviklingstiltak
  • Kjennetegn ved skoler som karakteriseres som profesjonelle fellesskap
  • Design av ulike læringsarenaer i skolens organisasjoner
  • Mestring som strategi: Individ; gruppe; kollegium
  • Konfliktforståelse og konfliktstrategier
  • Dialog med skoleeier
  • Ledelse som lagarbeid: Distribuert ledelse og utvikling av ledergrupper som læringsarena
  • Sosialisering av førstegangsledere

Assessment

Individual home;examination, 5;hours. Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.;

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

Grade scale A-F

Examiners

One internal and one external examiner will assess all exams.