EPN-V2

MALKA218 Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Etiske overveielser innen anvendt atferdsanalyse
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Master's Programme in Learning in Complex Systems, elective courses
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402, MALKA 211 and 212 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA218.

Learning outcomes

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes

classified as knowledge and competence:

Knowledge

The student

  • can describe a variety of different procedures of applied behavior analysis
  • can explain the processes of such procedures
  • can present ethical dilemmas relevant to behavior analytic research and the applied use of behavior analytic principles
  • can discuss ethical perspective from different traditions of moral philosophy
  • can identify and discuss the ethical guidelines of Behavior Analyst Task List® of the Behavior Analyst Certification Board® (BCBA® and BCABA®)

Competence

The student

  • can generalize the principles of behavior analysis to a variety of settings

Content

Forelesninger, øvinger, prosjektarbeid, laboratoriearbeid og ekskursjon til en leverandør av frekvensomformere. Det anbefales at studentene arbeider 5-6 timer i uken på egen hånd.

Teaching and learning methods

The course will include lectures, exercises, discussions of read literature and oral presentations.

Course requirements

Students submit 3 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

Assessment

Individual written examination with invigilation, 4 hours.

Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Permitted exam materials and equipment

Studenten skal tilegne seg kunnskap om: Optimalisering av el-nettet, prinsippet for og oppbyggingen av en enfase-, trefase-asynkron- og PM/EC- motor, hvordan optimalisere motorens effektforbruk ved anvendelse av overordnede og underordnede styringssystemer som f.eks. bruken av kraftelektronikk, hvordan motorer opptrer ved forskjellige laster som pumper og vifter i ventilasjons- og røranlegg og bruken av mykstarter og frekvensomformer.

Valgemnet igangsettes foutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.

Grading scale

Ingen ut over opptakskrav.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • kan gjøre rede for forskjellen mellom begrepene styring og regulering
  • kan gjøre rede for de viktigste parametere i nettkvalitet og leveringskrav i forhold til nettselskaper
  • kjenner til prinsippet og oppbyggingen av en trefase asynkronmotor.
  • kan gjøre rede for motorens moment- og strømforhold ved start og drift
  • kan gjøre rede for motorens vanligste driftkarakteristikker
  • kan gjøre rede for motorens kapslingsgrad, kjøleform, driftsform og isolasjonsklasse
  • kan gjøre rede for styring av turtallet ved hjelp av en statisk frekvensomformer
  • kjenner til frekvensomformerens tilbakevirkning på nettet som overharmoniske strømforhold
  • kan gjøre rede for oppbyggingen og prinsippet for softstarter
  • kan gjøre rede for motorens arbeidsområder som pumper og vifter
  • kan gjøre rede for prinsippet for PM/EC- motorer.
  • kan tolke begrepet SFP (Spesific fan power) spesielt når det gjelder tilført el.effekt.
  • kan gjøre rede for overordnede styringssystemer som SD, og underordnede styringssystemer som bussystemer KNX og den logiske styringen PLS
  • kjenner til prinsippet for enfasemotorer som driver små pumper og vifter i et ventilasjons- og røranlegg

Ferdigheter:

Studenten

  • kan fordele elektrisk støy som flimmer, usymmetri, spenningsfall og overharmoniske forhold etter belastningsgraden i bygget.
  • kan beregne strøm- og momentforhold i tomgang og drift for en asynkronmotor
  • kan tolke motorens momentkurve og finne ut når motoren arbeider optimalt
  • kan bestemme en motors kapslingsgrad og kjøleform
  • kan forstå en enkel KNX-programmering.
  • kan tolke et hovedstrøm- og styrestrømskjema ved direkte start.
  • kan tolke et el.styrestrømskjema over et ventilasjonsanlegg i en bolig.

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere i et teknisk miljø med andre fagpersoner om elmotorer og styringen av dem
  • kan identifisere elmotorer i et ventilasjons- og røranlegg og kjenner styringsprinsippet for dem
  • kan i en helhetlig sammenheng velge den riktige pumpe og vifte som tilfredsstiller de gitte krav og kravet om et optimalt effektforbruk