EPN-V2

MALKA218 Ethical Considerations in the Application of Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Etiske overveielser innen anvendt atferdsanalyse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history
Curriculum
FALL 2019
Schedule
  • Required preliminary courses

    Gjennom arbeidet med Kroppsøving 2 skal studenten øke sin faglige kunnskap og praktisk-didaktiske kompetanse, samt videreutvikle selvstendig og faglig refleksjon over undervisning og læring i kroppsøving. I emnet inngår kunnskap om og erfaring med forskning og utviklingsarbeid innenfor begynneropplæring i kroppsøving. Mangfoldighet og forskjellighet i elevgruppen i skolen blir belyst, og kroppsøvingsfaget blir drøftet i en tverrfaglig sammenheng. I emnet inngår også kunnskap om kroppen i bevegelse, samt treningsprinsipper for barn. En FoU-oppgave inngår i emnet.

  • Learning outcomes

    On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes

    classified as knowledge and competence:

    Knowledge

    The student

    • can describe a variety of different procedures of applied behavior analysis
    • can explain the processes of such procedures
    • can present ethical dilemmas relevant to behavior analytic research and the applied use of behavior analytic principles
    • can discuss ethical perspective from different traditions of moral philosophy
    • can identify and discuss the ethical guidelines of Behavior Analyst Task List® of the Behavior Analyst Certification Board® (BCBA® and BCABA®)

    Competence

    The student

    • can generalize the principles of behavior analysis to a variety of settings
  • Content

    Meta-ethics, normative ethics and descriptive ethics; Empirically Supported Treatments; motivation; motivational operations; generalization; token economy; precision teaching; learning difficulties; autism; habit disorders; repetitive behavior disorders and treatments; phobias and treatments; behavioral disorders in dementia; conditions of addiction; behavioral pediatric approach.

  • Teaching and learning methods

    The course will include lectures, exercises, discussions of read literature and oral presentations.

  • Course requirements

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
    • har kunnskap om vurdering og dokumentasjon av læring i kroppsøving
    • har kunnskap om kroppsøving og kroppslig læring i tverrfaglig perspektiv
    • har kunnskap om dannelsesperspektivet
    • har kunnskap om begrepet fair play og respekt for andre i tilknytning til kroppsøving på trinn 1-7
    • har kunnskap om bevegelsesmiljø, aktivitet og treningsprinsipper egnet for elever på trinn 1-7
    • har kunnskap om kroppen i bevegelse, spesielt med tanke på læring av bevegelsesaktiviteter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan arbeide tverrfaglig med utgangspunkt i kroppslige bevegelser
    • kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
    • kan videreutvikle sitt aktivitetsrepertoar, sin kroppslige erfaring og arbeidsmåtar for å lede differensiert læringsaktivitet
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse og undervisning i kroppsøving
    • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan bidra til nytenking og innovasjon av faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
    • kan arbeide med mangfold og forskjellighet i kroppsøving og reflektere over fagets innhold og rolle i en flerkulturell skole
    • kan utøve profesjonalitet som kroppsøvingslærer
  • Assessment

    I tillegg til fagets arbeids- og undervisningsformer, som er beskrevet i den innledende fagplandelen, er arbeidet med FoU-oppgaven organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

    Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er:

    • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
    • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
    • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
    • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

    Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

    FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

  • Permitted exam materials and equipment

    None

  • Grading scale

    Eksamensform

    Eksamen i Kroppsøving 2 består av to deleksamener:

    Deleksamen 1:

    Individuell praktisk-muntlig eksamen. Omfang: 30 minutter.

    Eksamen inneholder en praktisk undervisningsdel og en muntlig del med oppgaver fra hele pensum.

    Deleksamen 2:

    Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

    Deleksamen 1:

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

    Deleksamen 2:

    Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.

  • Examiners

    Deleksamen 1:

    Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsestiden (unntatt veiledning fra faglærere). På gjennomføring av eksamen er kun øktplan tillatt hjelpemiddel.

    Deleksamen 2:

    Alle hjelpemidler tillatt.