Programplaner og emneplaner - Student
MALKA215 Complex Human Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Kompleks menneskelig atferd
- Study programme
-
Master's Program in Behavioral ScienceMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and ImplementationMaster’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell refleksjon fra 10 dagers praksis fra ungdomstrinnet knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Omfang: 2000 ord +/- 10% Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning.
Arbeidskrav 2
Studentene skal i grupper utarbeide eksempler på konkrete praktiske undervisningsøvelser tilpasset ungdomstrinnet og presentere disse for medstudenter. Der det er mest hensiktsmessig, kan arbeidskravet gjennomføres individuelt. Omfang pr. presentasjon: ca. 30 - 45 minutter.
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal dele eksempler på konkrete praktiske undervisningsøvelser som kan brukes i undervisning på ungdomstrinnet.
Arbeidskrav 3
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 800 ord pr. dokumentasjon +/- 10%, + bilder/film mm.
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva studenten har lært i praksisperioden i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studiet.
Arbeidskrav 4
Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 2500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskrav 1 og 2 i første emne i studiet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Learning outcomes
Individuell praktisk - muntlig.
Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 30 minutter (ca. 15 minutter presentasjon, ca. 15 minutter til avklarende spørsmål).
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen.
- Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Content
Behaviorism; philosophy of science; verbal behavior; rule-governed behavior; joint control; stimulus equivalence; naming; problem-solving; Relational Frame Theory.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Students submit 3 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.
Assessment
Individual written examination with invigilation, 4 hours.
Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.
Permitted exam materials and equipment
- Ungdomskultur, barn og unges utvikling
- Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
- Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
- Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
- Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
- Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
- Omsorg ved kriser
- Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
- Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
- Yrkesfaglig karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
- Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen
- Yrkesfaglig kompetanseutvikling
Praksis
- 10 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
- Minimum 10 dager yrkespraksis
Grading scale
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade
Examiners
One internal and one external examiner