EPN-V2

MALKA215 Complex Human Behavior Course description

Course name in Norwegian
Kompleks menneskelig atferd
Study programme
Master's Program in Behavioral Science
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Innovation and Implementation
Master’s Program in Behavioral Science - Specialisation in Concepts and Applications
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402 and 4000- 403, MALKA 211, MALKA 212, MALKA 213 and MALKA 214 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA215.

Learning outcomes

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (4 timer). Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis gradert karakter (A-F). Eksamen gjennomføres i vårsemesteret andre studieår.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurderingskriterier for emner 2 og 3

  • A: Fremragende. Kandidaten viser en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten viser særlig god fagforståelse, selvstendig refleksjon og originalitet. Kandidaten har et høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå i arbeid med problemstillinger fra fagfeltet.
  • B: Meget god. Kandidaten viser en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten viser meget god fagforståelse og selvstendig
  • refleksjon. Kandidaten har et meget godt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå i arbeid med problemstillinger fra fagfeltene.
  • C: God. Kandidaten viser en god evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten viser god faglig forståelse. Kandidaten har et godt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå i arbeid med problemstillinger fra fagfeltene.
  • D: Nokså god. Kandidaten viser en begrenset evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det betyr at kandidaten kan referere til kunnskapsfeltet, men har liten sammenhengende fagforståelse. Kandidaten viser en begrenset faglig og profesjonsetisk refleksjon i arbeid med problemstillinger fra fagfeltene.
  • E: Tilstrekkelig. Kandidaten viser en meget begrenset evne til selvstendig bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det vil si at kandidaten tilfredsstiller minimumskrav til kunnskapsoversikt og sammenhengende fagforståelse. Den faglige og profesjonsetisk refleksjon er lav i forhold til arbeid med problemstillinger fra feltet.
  • F: Ikke bestått. Kandidaten viser utilstrekkelige evne til bruk av kunnskap i forhold til de ulike kompetanseområdene. Det vil si at kandidaten ikke tilfredsstiller minimumskravene til kunnskapsoversikt og fagforståelse. Kandidaten har manglende profesjonsetisk refleksjon.

Pensum

Tema 4: Sosialisering

Bunting, M. (2011). Kap 7: Utvikling av elevenes læringsstrategier. I: M. B. Postholm, P. Haug, E. Munthe & R. J. Krumsvik (red.), Lærerarbeid for elevenes læring 1-7. (s.163-180). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (18 s)

Frønes, I. (2011). Moderne barndom . Oslo: Cappelen Damm akademisk (s.16-177) (151 s)

Larsen, A.K. (2006). Barn i et flerkulturelt samfunn. I Haugen, R. (red.). Barn og unge læringsmiljø 2 ¿ med vekt på sosialisering, lek og tospråklighet (s. 97-113). Kristiansand S.: Høyskoleforlaget. (16 s)

Nielsen, H. B. (2011). Kjønn i klasserommet. I : M. B. Postholm, E. Munthe , P. Haug, & R. J. Krumsvik (red.) . Elevmangfold i skolen 1-7 (s.179-195) . Kristiansand: Høyskoleforlaget (16 s)

Schultz , J-H og M. Raundalen (2011). Pedagogisk krisehåndtering for de yngste elevene. I : M. B. Postholm, E. Munthe , P. Haug, & R. J. Krumsvik (red.) . Elevmangfold i skolen 1-7 (s. 215-236). Kristiansand: Høyskoleforlaget (21 s)

Øzerk, K. (2006). Tospråklighet og pedagogiske perspektiver. I Haugen, R. (red.). Barn og unge læringsmiljø 2 ¿ med vekt på sosialisering, lek og tospråklighet. (s.115-142) Kristiansand S.: Høyskoleforlaget. (27 s)

Øzerk, K. (2006). Et tospråklighetspedagogisk perspektiv. I Haugen, R. (red.). Barn og unge læringsmiljø 2 ¿ med vekt på sosialisering, lek og tospråklighet (s. 143-158). Kristiansand S.: Høyskoleforlaget (15 s)

Aasen, Joar (2012). Flerkulturell pedagogikk: En innføring. Kap 3. Opplandske bokforlag. (18 s)

Tema 5: Tilpasset opplæring

Alver, V. (2009). Alle lærere er andrespråkslærere. I H. Traavik, A. Ørvig & O. Hallås (red.), G Grunnleggende ferdigheter i alle fag . (s.83-103) Oslo: Universitetsforlaget. (21 s)

Johannessen, A., Tufte, P.A., Christoffersen, L. 2011. Observasjon. I: Johannessen, A m fl 2011: Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. (Kap. 7, Observasjon) Oslo: Abstrakt forlag (18 s)

Gibbons, P., Cummins, J., Samuelsson, I., Rosander, C., & Sjödin, I. (2006). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet . (Kap 1, 2, 3, 5, 6 og 7). Uppsala: Hallgren & Fallgren (141 s)

Haug, P. (2011) God opplæring for alle ¿ eit felles ansvar. Norsk pedagogisk tidsskrift (s. 129-140) hentes fra http://www.idunn.no/ts/npt/2011/02/art04?mode=print&skipDecorating=true&textSize= (12 s)

Kostøl, Anne Kristoffersen (2012). Kap 2: Sammenhengen mellom ordinær undervisning og spesialundervisning i grunnskolen. I Nordahl, Thomas (red.), Bedre læring for alle elever. (s. 36-62). Oslo: Gyldendal Akademisk (26 s)

Maagerø, E., Krumsvik, R. J., Torvanger, D., & Hoem, T. F. (2011). Kap 4: Grunnleggende ferdigheter. I: M. B. Postholm, P. Haug, E. Munthe & R. J. Krumsvik (red.), Lærerarbeid for elevenes læring 1-7. (s. 77 -129). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (52 s)

Manger, T., Nordahl, T., & Lillejord, S. (2010). Kap 2: Rett til læring i et fellesskap. I S. Lillejord, T. Manger, T. Nordahl & M. B. Drugli (red.), Livet i skolen: grunnbok i pedagogikk og elevkunnskap, 2, Lærerprofesjonalitet (s. 33-63). Bergen: Fagbokforlaget. (31 s)

Steinsvik, Brit S. (2014). Tilpasset opplæring i et flerspråklig perspektiv. I Tiller, Tom og Postholm, May Brit (red.) Profesjonsretta pedagogikk , kap 9. Oslo: Cappelen Damm. (14 s)

Wilson, D., Hausstätter, R. S., & Lie, B. (2010). Spesialundervisning i grunnskolen . ( S. 13-50, 65-94 ) Bergen: Fagbokforlaget. (64 s)

Tema 6: Kommunikasjon og samarbeid

Engelsen, B. (2010). Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner ¿ hva, hvordan, hvorfor? (kap 6) . Oslo: Gyldendal Akademisk. (20 s.)

Gjøsund, P. og Huseby, R. (2009 eller 2015). To eller flere...basiskunnskaper i gruppepsykologi. Cappelen Damm AS, Oslo (s.7-95, og s.118-136.)

Nordahl, T. (2007). Hjem og skole: hvordan skape et bedre samarbeid? (kap 1, 2, 3, 4, 5 ). Oslo: Universitetsforlaget. (96 s.)

Ohnstad, F. O. (2015). Profesjonsetikk i skolen: læreres etiske ansvar . Kristiansand: Høyskoleforlaget. (148 s.)

Slemmen, Trude (2010). Vurdering for læring i klasserommet . 2. utgave. (kap. 4 og kap. 6-15) Oslo: Gyldendal akademisk. (44 s.)

Vinther Andersen, J., Ingerslev, G. H., Fibæk Laursen, P., & Plauborg, H. (2010). Læreren som leder: klasseledelse i folkeskole og gymnasium . København: Hans Reitzel forlag. (s. 9-99)

Totalt ca. 1020 sider

Temaovergripende:

Dysthe, O., Hertzberg, F. og Løkensgaard Hoel, T. (2010) Skrive for å lære. Oslo: Abstrakt forlag.

Bakgrunnsdokumenter

  • St.meld.
  • Opplæringsloven
  • Barnekonvensjonen
  • Profesjonsetisk plattform (Utdanningsforbundet, 2012)
  • Forskningsrapporter

Content

Behaviorism; philosophy of science; verbal behavior; rule-governed behavior; joint control; stimulus equivalence; naming; problem-solving; Relational Frame Theory.

Teaching and learning methods

Temaer i emne 2

Tema 4: Sosialisering:

  • Barn og unges oppvekst.
  • Barnet som skolebegynner.
  • Barns utvikling og grunnleggende ferdigheter.
  • Identitetsutvikling.
  • Mangfold i skolen.
  • Kjønnsidentitet og kjønnsroller.
  • Medier.
  • Elevrelasjoner og samhandling.
  • Skolens kontekst og rammevilkår.

Tema 5: Tilpasset opplæring:

  • Nasjonale og internasjonale styringsdokumenter.
  • Elevers rettigheter.
  • Individuelle strategier for læring og utvikling av metakognitiv forståelse.
  • Elever med særlige behov.

Tema 6: Kommunikasjon og samarbeid:

  • Kommunikasjon og gruppeprosesser.
  • Relasjons- og kommunikasjonskompetanse med elever og foresatte.
  • Den profesjonelle samtalen.
  • Profesjonsetikk.
  • Barn i sorg og krise.
  • Overgrep mot barn og andre vanskelige livssituasjoner.

Course requirements

Students submit 3 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

Assessment

Individual written examination with invigilation, 4 hours.

Exam questions are in English. Students may submit their exams in Norwegian, Swedish, Danish or English.

Permitted exam materials and equipment

None

Grading scale

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

Examiners

One internal and one external examiner