Programplaner og emneplaner - Student
MAKREPRA30 Palliation in Theory and Clinical studies Course description
- Course name in Norwegian
- Palliasjon i teori og praksis
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med dette emnet er at studenten kan anvende avanserte kunnskaper og ferdigheter i møte med pasienter med livstruende eller livsbegrensende sykdom og deres pårørende. Emnet inneholder en teoretisk del og en praktisk del.
Den teoretiske delen av emnet gir kunnskapsgrunnlag for å forstå det palliative helse- og omsorgstilbudet i Norge. Sentralt for emnet er hvilke konsekvenser pasientens alvorlige sykdomsforløp har for pasienten, pårørende og eventuelt etterlatte, og hvordan kreftsykepleieren bør tilnærme seg denne komplekse situasjonen. Symptomkartlegging og lindring av symptomer er sentralt for emnet. Videre inneholder emnet avansert kunnskap om pasientens, pårørendes og etterlattes åndelige og eksistensielle behov i det palliative forløpet. Utover dette vil studenten få inngående kunnskap om etiske og faglige aspekter relatert til sykdom og død.
Formålet med den praktiske delen av emnet er at studenten får handlingskompetanse i pleie og behandling av pasienter med alvorlig og livstruende sykdom. Dette innebærer å kunne gi person- og familiesentrert sykepleie til pasienter i alle aldre. Gjennom de praktiske studiene på palliative enheter i kommunehelsetjenesten eller ved palliative enheter i spesialisthelsetjenesten får studentene erfaring i å foreta kliniske observasjoner, vurderinger, beslutninger og iverksette handlinger som fremmer mestring, håp og god livskvalitet når livet går mot slutten. Studenten kunne få erfaring med å bidra til å støtte pasient og pårørende i livets sluttfase. Videre vil studentene få erfaring i å undervise kolleger og/eller annet helsepersonell.
Generelt foregår praksisstudiene ved palliative avdelinger der kreftpasienten får behandling og oppfølging. Studenten vil primært ha praksis i kommunehelsetjenesten (hjemmesykepleien, sykehjem og lignende) eller ved palliative enheter i spesialisthelsetjenesten. Veiledet praksis går over 8 uker med tilrettelagte læresituasjoner og selvstudier.
Recommended preliminary courses
Gjennomført emne
MAKRE4100 Sykepleie og behandling til pasienter med kreft, 10 stp., MAVIT4100 Kvalitetsforbedring og implementering av kunnskapsbasert praksis, 10 stp. og MAVIT4050 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, 10 stp.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i kreftsykepleie.
Learning outcomes
Not relevant.
Teaching and learning methods
Emnet består av to deler - en teoretisk og en praktisk del.Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene i teoridelen (del 1) omfatter forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Praksisdelen av emnet (del 2) omfatter 8 uker. Praksisstudiene er veiledet med tilrettelagte læresituasjoner
Turnus
Praksisstudiene skal ha et omfang på 8 uker med minimum 30 timer gjennomsnittlig per uke. Det avsettes 1 studiedag pr. uke. En praksisdag er normalt 7 ½ time. Studenten skal selv planlegge tid for tilstedeværelse, og turnusplanene skal godkjennes av praksisveileder og/eller faglærer. For at studenten skal få gode læresituasjoner, bør hen i størst mulig grad følge kontaktsykepleiers turnus.
Course requirements
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
Del 1) Individuell skriftlig oppgave
- Minimum 80% tilstedeværelse på timeplanlagt ferdighetstrening, seminar og gruppearbeid
- Skriftlig oppgave med muntlig fremlegg. Gruppe med inntil fire studenter. Omfang: Inntil 2000 ord. Muntlig tilbakemelding på fremlegget fra faglærer og medstudenter.
Del 2) Vurderte praksisstudier må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
I begynnelsen av hver praksisperiode skal studenten konkretisere læringsutbyttet for emnet ut ifra egne læreforutsetninger og rammene ved den avdelingen der emnet gjennomføres. Læringsutbyttene skal godkjennes av praksisveileder og praksislærer. Disse læringsutbyttebeskrivelsene skal være konkrete, relevante, realistiske og målbare. Dette danner utgangspunkt for veiledning og gir holdepunkter ved vurdering.
- Muntlig presentasjon på praksisarena av et godkjent tema, individuell eller i gruppe (hvis flere studenter er på samme post). Omfang: inntil 15 minutter pr. student.
Assessment
Kombinert vurdering:
Del 1) Individuell skriftlig oppgave
- Omfang: 2000 ord (+/- 20 %)
- Gjennomføres i løpet av første del av emneperioden
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til Ikke bestått, har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Del 2) Vurderte praksisstudier
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttene for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.
For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.
- Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
- 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
- Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Permitted exam materials and equipment
Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Del 2) Ikke relevant.
Grading scale
Del 1) Bestått-ikke bestått.
Del 2) Bestått-ikke bestått.
Begge eksamensdeler har selvstendig vurdering, men begge må være bestått for å bestå emnet som helhet og få uttelling i studiepoeng.
Examiners
Del 1) Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Del 2) Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om Bestått-ikke bestått fattes av universitetet.
Overlapping courses
10 studiepoeng overlapp med KREFTPRA2 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2, 10 stp./ MAKREPRA20 Praktiske studier i kreftsykepleiers funksjons- og ansvarsområder 2, 10 stp.
10 studiepoeng overlapp med KREFT6900 Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag, 10 stp./ MAKRE4200 Teoretiske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2, 10 stp.