EPN-V2

MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer Course description

Course name in Norwegian
Sykepleie og behandling til pasienter med kreft
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history

Introduction

Del 1: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Del 2: Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Required preliminary courses

The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:

Knowledge

The student

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
  • kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
  • kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
  • kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern relevant for kreftsykepleie
  • har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
  • kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
  • kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
  • kan beskrive hvordan alder, psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie 
  • kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
  • kan selvstendig beskrive prinsipper innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
  • kan gjøre rede for person- og familiesentrert kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder, kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
  • kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
  • kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter

Skills

The student

  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk 
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves 
  • kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse

Teaching and learning methods

The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work, seminars and self-study.

Course requirements

The following must have been approved in order for the student to take the examination:

  • Minimum attendance of 80 % in scheduled skills training, seminars and group work
  • Written assignment with oral presentation, carried out in groups of up to four students. Scope: up to 2,000 words

The students will receive written feedback on the assignment from the lecturer and oral feedback from fellow students and the lecturer on the presentation.

Assessment

Supervised individual written examination (multiple choice and free text tasks), four hours.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Grade scale A-F.

Examiners

Two examiners will assess all examination papers. At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner. The external examiner’s assessment should benefit all students.

Overlapping courses

10 ECTS overlap with KREFT6100.