Programplaner og emneplaner - Student
MAKRE4100 Nursing and Treatment for Patients with Cancer Course description
- Course name in Norwegian
- Sykepleie og behandling til pasienter med kreft
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Language of instruction: Norwegian
Formålet med dette emnet er at studentene får inngående kunnskaper om prinsippene for behandling av kreft samt å yte faglig forsvarlig sykepleie til kreftpasienter under behandlingen. Emnet gir et bredt teoretisk grunnlag om hva kreft er, hvordan sykdommen utvikles og ulike behandlingsformer. Sentralt for emnet er hvilke konsekvenser behandlingen får for pasienten og pårørende og hvordan kreftsykepleier bør tilnærme seg pasienten. Utover dette inneholder emnet drøftelser av hvordan kreftsykepleier må basere yrkesutøvelsen på pasientens og pårørendes ressurser og opplevelse av sykdom og behandling. Videre inneholder emnet teoretisk grunnlag for kommunikasjon med pasienten og dens pårørende.
Required preliminary courses
The student must have been admitted to the Master’s Programme in Health Sciences and hold authorisation as a general nurse.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge and skills:
Knowledge
The student
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har avansert og spesifikk kunnskap om utvikling av kreftsykdommer, deres patofysiologi og diagnostikk
- kan gjøre rede for behandlingsprinsipper, herunder kirurgi, medikamentell kreftbehandling og strålebehandling i tråd med kunnskapsutviklingen
- kan selvstendig beskrive farmakologisk behandling relevant for pasienter med kreftsykdom, inkludert smertebehandling
- kan gjøre rede for mikrobiologi, smitterisiko, sepsisutvikling, antibiotika-bruk og smittevern relevant for kreftsykepleie
- har avansert og spesifikk kunnskap om bivirkninger og konsekvenser av kreftsykdom og behandling, inkludert seneffekter
- kan drøfte hvordan konsekvenser av kreftsykdom og behandling kan forebygges, lindres og håndteres
- kan gjøre rede for psykiske reaksjoner, åndelige, kulturelle og eksistensielle behov og reaksjoner relatert til kreftsykdom hos pasient og pårørende
- kan beskrive hvordan alder, psykisk helse, multimorbiditet og ernæringstilstand påvirker helse, kreftsykdom, valg av behandling og utøvelse av kreftsykepleie
- kan vurdere krise, tap og sorg hos pasienter og pårørende relatert til kreftsykdom
- kan selvstendig beskrive prinsipper innen kommunikasjon med pasienter og deres pårørende
- kan gjøre rede for person- og familiesentrert kreftsykepleie, herunder pasienter med kreft og pårørendes reaksjoner og behov i pasientforløpet på tvers av alder, kjønn og sosioøkonomisk bakgrunn
- kan drøfte hvordan utøvelse av kreftsykepleie til pasienter og pårørende med forskjellige språk og ulik kulturell bakgrunn påvirker helse, kreftsykdom og valg av behandling
- kan gjøre rede for kommunikasjon med barn og ungdom og deres særskilte behov og rettigheter, herunder kunnskap om urbefolkningens rettigheter
Skills
The student
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan anvende kunnskap og ferdigheter om smittevern for å vurdere behov, iverksette og lede smittevernstiltak der kreftsykepleie utøves
- kan anvende sine kunnskaper om hvordan diagnose og behandling kan påvirke helse, inkludert seksuell helse
Teaching and learning methods
The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods include lectures, group work, seminars and self-study.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the examination:
- Minimum attendance of 80 % in scheduled skills training, seminars and group work
- Written assignment with oral presentation, carried out in groups of up to four students. Scope: up to 2,000 words
The students will receive written feedback on the assignment from the lecturer and oral feedback from fellow students and the lecturer on the presentation.
Assessment
Supervised individual written examination (multiple choice and free text tasks), four hours.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
Grade scale A-F.
Examiners
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Emnet Pedagogikk i barnehagelærerprofesjonen vektlegger økte kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse tilknyttet barnehagelærerprofesjonen. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning, hvor pedagogikk vektlegges som sentralt og sammenbindende fag.
Emnet har et særlig fokus på ledelse av barn og personale i didaktiske prosesser, herunder er prosjektarbeid som arbeidsmåte vektlagt spesielt. Emnet vektlegger etisk og kritisk tenkning rundt relasjonelle samspill, syn på lek og syn på læring, med særlig fokus på kartleggingsverktøy og programmer. I arbeid med ledelse av prosjektarbeid tilknyttet barnehagens leke- og læringsmiljø, vil utvidet kunnskap om observasjon, pedagogisk dokumentasjon og didaktikk vektlegges. Særlig pedagogisk dokumentasjon som analytisk og kritisk arbeidsverktøy utforskes i forbindelse med prosjektarbeidet. Emnet skal videre bidra til å videreutvikle studentens kunnskap om veiledning, samt bidra til øvelse i ulike veiledningsmetoder. Hjem-barnehagesamarbeid og øvelse i foreldresamtaler vektlegges også i emnet, samt kunnskap om overganger med særlig vekt på overgang barnehage-skole. Barn i vanskelige livssituasjoner (BIV1) inngår som eget seminar i emnet. Kunnskaper om barnehagens leke- og læringsmiljø bygger videre på innhold fra emner knyttet til kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring i første studieår.
Overlapping courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om barnehagelærerprofesjonen, pedagogikk, politikk og kritikk
- har utvidet kunnskap om pedagogisk dokumentasjon som refleksjons- og analyseverktøy i tilknytning til didaktiske prosesser og prosjektarbeid
- har begynnende kunnskap om pedagogisk ledelse av personale og veiledning av personale i barnehagen, samt utvidet kunnskap om hjem - barnehagesamarbeid
- har fordypet kunnskap om barnehagens leke- og læringsmiljø, og barnehagen som omsorgs- og danningsarena med vekt på barns medvirkning
- har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner og gjeldene lovverk
- har utvidet kunnskap om overganger, med særlig vekt på overgang barnehage-skole
Ferdigheter
Studenten
- kan tilrettelegge og arbeide med barnehagens innhold på en faglig reflektert, helhetlig og sammenhengende måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- kan planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere etisk og kritisk over pedagogisk arbeid og tematiske prosjekter i lys av praksiserfaringer, teori og forskning
- kan lede og veilede pedagogiske prosesser og prosjektarbeid i samarbeid med barn og personale i barnehagen, samt vise evne til å utøve, undersøke og utvikle pedagogisk praksis
- har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
- kan samarbeide med foreldre og foresatte i åpne dialoger
- kan vise evne til ledelse av seg selv i studentrollen både relasjonelt, etisk, faglig og praktisk
- kan vurdere egen væremåte og samspill med barn, barnehagepersonalet, foreldre/foresatte, medstudenter, samt ansatte på campus i lys av fremtidig yrkesrolle
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende pedagogisk kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon rundt barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd, likestilling og livssituasjon
- kan analysere og tenke kritisk over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet tilpedagogisk arbeid med barns ulike forutsetninger og oppvekstforhold
- kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
- kan vise profesjonsfaglig skjønn, respekt og lydhørhet i relasjon til foreldre og foresatte, samt legge til rette for faglig samarbeid med kolleger