Programplaner og emneplaner - Student
MAJOPRA4 Advanced Holistic Midwifery Care Course description
- Course name in Norwegian
- Helhetlig, avansert jordmorfag
- Study programme
-
Master's Programme in Midwifery
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Hensikten med dette emnet er at studenten videreutvikler kunnskap, forståelse og mestring av ferdigheter fra de foregående emnene og får en fortrolighet med yrkesutøvelsen på et helhetlig og avansert nivå. Ved studiets slutt skal studenten kunne ta selvstendig ansvar for jordmorfaglig yrkesutøvelse. Praksisstudier i dette emnet har en varighet på 7 uker.
Required preliminary courses
Alle emner unntatt MAJO5900 Mastergradsoppgaven må være bestått.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- analysere faglige problemstillinger innen jordmorprofesjonens kunnskapsområde og virksomhet
- drøfte hvordan svangerskap, fødsel og familiedannelse kan forstås og bevares som normale prosesser
- identifisere betydningen av ledelse, samarbeid og brukermedvirkning i jordmorfaglig yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- arbeide selvstendig og kunnskapsbasert innen jordmors fag- og funksjonsområde i tråd med juridiske krav og yrkesetiske normer
- veilede selvstendig om foreldreskapets utvikling, kvinners reproduktive helse, seksualitet og familieplanlegging i tråd med brukernes behov
Generell kompetanse
Studenten
- gjennomføre selvstendig avanserte jordmorfaglige arbeidsoppgaver i samarbeid med brukere
- utøve faglig forsvarlig jordmorvirksomhet i tverrfaglig samarbeid
- analysere etiske utfordringer og initierer etiske diskusjoner
- reflektere over og er kritisk til kunnskapsutvikling og forskning
- kommunisere og formidle forskningsresultater fra egen masteroppgave med fagfellesskapet og til allmennheten
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.
Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet
Det skilles mellom ferdighetstrening og praksisstudier som beskrevet nedenfor.
Ferdighetstrening
I simuleringssenteret skal studenten tilegne seg jordmorfaglige ferdigheter som grunnlag for praksisstudier. Ferdigheter er personlig kunnskap som den enkelte utvikler gjennom utprøving og egen erfaring. Dette innebærer at studenten øver på og reflekterer over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen. Ferdighetstrening og øvelser kan f.eks. gjennomføres i universitetets simuleringssenter og i samarbeidende foretak i spesialisthelsetjenesten.
Praksisstudier
Studenten skal oppøve praktiske ferdigheter i forbindelse med jordmorvirksomhet på ulike arenaer. Det legges spesielt vekt på studentens videreutvikling av teori, refleksjon og kliniske vurderinger for å ivareta omsorgen for kvinnen, familien og barnet. Praksisstudier skal gi studenten kompetanse i å integrere forskningsbasert kunnskap i sin profesjonsutøvelse, og tilegne seg erfaringsbasert kunnskap og anerkjenne brukerkunnskap. For å utvikle handlingskompetanse og -beredskap i jordmorfag vil det være en kontinuerlig veksling mellom teoretisk fordypning og kompetanseutvikling i praksisfeltet. Praksisstudiene er organisert i perioder på henholdsvis 13 uker i MAJOPRA1, 7 uker i MAJOPRA2, 13 uker i MAJOPRA3 og 7 uker i MAJOPRA4.
Praksisstudier kan foregå på ulike steder i landet og i utlandet.
Veiledning i praksisstudier
Praksisstudiene er veiledet. Universitetet har i henhold til lov om universitet og høgskoler ansvaret for endelig vurdering av studenten. Det vises til forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet, Kapittel 8. Veiledet praksis. Antall forsøk.
Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor (evt. flere) fra det kliniske felt (praksisveileder). Disse samarbeider om tilrettelegging av læresituasjoner i praksisstudiene. Studenten får jevnlig veiledning og tilbakemelding underveis, slik at han eller hun hele tiden er orientert om hvordan hans eller hennes nivå er i forhold til læringsutbyttene for emnet.
For hvert emne i praksisstudier skal studenten i samråd med universitetets veileder, praksisveileder og/eller studentansvarlig ved praksisstedet sette opp egen plan for praksis. Plan for praksis må være i tråd med utdanningens læringsutbytte for hvert emne og læresituasjoner i den enkelte periode. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler.
Tilstedeværelse i praksisstudier skal turnusplanlegges. Studenten går vakter både dag, kveld, natt og helg og følger turnus til sine praksisveiledere.
Krav til praksissteder
For å bli godkjent som praksissted kreves følgende: Virksomheten drives i tråd med aktuelle helse- og sosialpolitiske føringer; den har tilfredsstillende faglig nivå og har kvalifiserte veiledere og ønsker å inngå i aktivt samarbeid med universitetet om kunnskapsutvikling og forskning.
Course requirements
The students shall develop further knowledge and skills acquired in the previous term, and they shall have a good command of the news reportage as a genre on distinct media platforms (web, tv, radio and print media). The students shall have theoretical knowledge about important sectors in society, like politics, court, economy and working life, and shall be able to work journalistically on these subjects.
Assessment
Midt- og sluttvurdering av praksisstudier.
Følgende informasjon gjelder for alle praksisemnene i studiet
Det gjøres en midt- og sluttvurdering i alle praksisstudier.
Dersom det på et tidspunkt i et praksisemne er tvil om studenten vil kunne oppnå læringsutbyttene, skal studenten få skriftlig informasjon. Studenten kalles inn til et møte hvor student, veileder og representant for OsloMet deltar. Møtet skal avholdes senest tre uker før emnets avslutning og uansett på et tidspunkt som gir studenten mulighet til å vise tilfredsstillende praksis den siste del av emnet. Studenten skal i møtet gis skriftlig varsel om at det er tvil om læringsutbyttene for emnet kan oppnås. Møtet danner også grunnlag for utarbeidelse av en pedagogisk kontrakt for siste del av emnet. Kontrakten skal vise hvilke forpliktelser student, klinisk veileder og universitetets veileder er blitt enige om. Universitetets veileder sender kopi av dokumentene fra møtet til studieadministrasjonen. Dersom det etter varslingstidspunktet, (jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet) oppstår forhold som er av en slik art at det utvilsomt ville føre til at praksisstudier ble underkjent dersom det hadde oppstått tidligere, skal det likevel kunne føre til at de praksisstudiene blir vurdert til "ikke bestått". Ved "ikke bestått" i praksisstudier, sendes kopi av vurderingsskjemaet til studieadministrasjonen. Dersom det foreligger særskilte grunner, kan studenten søke fakultetets utvalg for studentsaker om å få tilrettelagt en tredje og siste praksisperiode. Studieadministrasjonen gir nærmere opplysninger.
Et praksisemne som avbrytes, uansett årsak, må tas om igjen i sin helhet. Vurderingsresultatet og beskrivelsen av hva som er vurdert skal være underskrevet av student, klinisk veileder og universitetets veileder (med unntak av MAJOPRA2). Studenten skal ha kopi av den skriftlige vurderingen.
Permitted exam materials and equipment
Knowledge
The student has knowledge about
- journalism on crime and court, politics, economy and working life
- The Freedom of Information Act and access to public journals
- distinct news genres and norms for journalistic language
- rhetoric and argumentation
- digital research
- crisis journalism
- distinctive features of the different media platforms (tv, radio, web and print media)
Skills
The student
- is able to use the news reportage as a genre
- can cover stories on crime and court, politics, economy and working life
- has developed her journalistic-linguistic skills further
- can produce news for several media platforms (tv, radio, web and print media)
- can do journalistic research online and in social media
General competance
The student can
- work individually and in teams with developing journalistic products
- evaluate her own and others' journalistic work on the basis of source-critical, rhetorical and press-ethical principles
- reflect critically upon journalism on important fields in the Norwegian society
Grading scale
The course is to a large extent based on active learning. The students work in the following ways:
- Individual reading of the curriculum.
- Seminars and plenary lectures.
- Production for online paper, radio, tv and print media.
- Presentation of group projects.
- Solving individual and group based tasks, with feedback in groups.
Examiners
During the course, the students are required to carry out five mandatory tasks, which make up the course requirements. The tasks are practical and theoretical exercises related to the teaching and curriculum texts, with the purpose of strengthening the students' understanding of journalism as a profession.
The tasks are produced for all four media platforms. Some of them are solved in groups, others individually. The content and deadlines of the tasks will be published in Canvas.
The tasks are approved by teachers throughout the term, and at least four out of the five tasks have to be approved before the student is allowed to take her exam. Students who do not pass a given task on the first try, are allowed to hand in an improved version once.
Taking part in the feedback sessions is mandatory. Students who are sick or have another lawful reason for absence, can negotiate an extended deadline for the task with the teacher. If the student does not keep the deadline given in the course plan, or the extended deadline agreed upon with the teacher, the student is not allowed to hand in her task and can as a consequence not take her exam.