EPN-V2

MAJO4300 Advanced Midwifery Care Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfaglig ekspertise
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på jordmorfaglige temaområder som synliggjør faglige, etiske og juridiske aspekter. Det diskuteres spesielt hvordan jordmor må forholde seg til ulike situasjoner som oppstår når teknologien skal håndteres på en forsvarlig måte samtidig som omsorgsverdier skal ivaretas. Videre diskuteres helsepolitikk og helsepolitiske føringer for jordmorfag, samt kulturelle og globale problemstillinger, som medikalisering og demedikalisering av svangerskap, fødsel og barselomsorgen. Disse diskusjonene er viktige for studentens bevisstgjøring av profesjonens rolle i et høyteknologisk og biomedisinsk preget miljø.

Required preliminary courses

For å påbegynne emnet må MAJO4000 Jordmorfag og familiedannelse og MAJO4100 Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter være bestått.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere betydningen av jordmors funksjon og ansvarsområde, herunder organisering av svangerskap, fødsel og barselomsorg
  • kan drøfte sentrale begreper og teorier som er relevante for jordmorfaget
  • kan redegjøre for aktuelle lover og forskrifter, samt politiske og faglige føringer for en sammenhengende svangerskap- fødsel- og barselomsorg
  • kan drøfte betydningen av pasient- og brukersikkerhet herunder meldeplikt ved uønskede hendelser, kvalitets- og forbedringsmetodikk, innenfor tjenesteområdet
  • kan gjøre rede for genetikk, herunder kunne forklare betydningen av fosterdiagnostikk inkludert tidlig ultralyd og non invasiv prenatal test (NIPT)

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke reglene for avvergeplikt, taushetsplikt, opplysningsplikt og opplysningsrett

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsgrunnlag og foreta faglige vurderinger og handlinger i tråd med teoretisk og forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og pasientens behov og ønsker
  • kan analysere faglige problemstillinger i tråd med etiske prinsipper, rettferdighet og respekt for menneskeverdet og kan anvende dette i utøvelse av jordmorfaget
  • kan anvende kunnskap om urbefolkning, migranter og andre minoriteters særlige behov og eventuelle helseutfordringer i utøvelse av jordmorfaget

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer.

Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Skriftlig oppgave i gruppe på 4-6 studenter over oppgitt tema (inntil 500 ord), med etterfølgende muntlig presentasjon av oppgaven. Studenter som ikke er til stede på gruppepresentasjonen, må selvstendig gjennomføre muntlig presentasjon med lærer.

Assessment

The research question for the bachelor's thesis is prepared on the basis of an evidence-based project work, training and/or care measure implemented in cooperation with the service recipients and others in the supervised practical training course VERPRA30. The research question and the thesis outline are approved in the course of VERPRA30. The bachelor's thesis is a specialisation in a topic and research question chosen by the student him/herself. The bachelor's thesis will document that the student has acquired important and fundamental knowledge and skills in project, care and/or change processes, or quality-enhancing measures.

The bachelor’s thesis is written over a period of eight weeks of full-time work.

Permitted exam materials and equipment

The required coursework for VERPRA30 must have been approved before a student can start the course. Part 2 in VERPRA20 and the course VERPRA30 must be passed before the bachelor's thesis can be submitted for assessment.

Grading scale

On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can explain different data collection and processing methods and different forms of reporting in line with ethical and legal requirements
  • can explain different principles for assessing scientific quality
  • can explain the specific area of specialisation he/she has chosen

Skills

The student

  • can ensure protection of privacy, cf. the General Data Protection Regulation (GPDR), obtain consent and observe the duty of confidentiality
  • can formulate a reasoned research question of relevance to the area of specialisation in accordance with the general requirements that apply to research questions
  • can carry out relevant literature searches
  • can make a critical assessment of the scholarly contributions made by others in his/her chosen area of specialisation
  • can assess data collection methods, principles and concepts relevant for assessing scientific quality
  • can use the relevant thesis structure and cite references in accordance with the applicable APA standard
  • can apply relevant research results
  • can document a project, care or educational intervention or a quality-enhancing measure
  • can apply academic knowledge in a critical discussion of his/her own work, including the findings described in his/her own bachelor's thesis.

General competence

The student

  • can engage in critique of the discipline and has insight into professional, ethical and legal challenges and dilemmas in social education
  • can document and communicate social education work

Examiners

The teaching and learning methods include lectures, supervision and independent work on the bachelor's thesis. Up to five hours of supervision is available per bachelor's thesis. A supervisor is appointed for each thesis. It is the student's responsibility to contact his/her thesis supervisor and provide him/her with the material necessary for the supervision.