Programplaner og emneplaner - Student
MAJO4200 Research Theory and Methodology Course description
- Course name in Norwegian
- Vitenskapsteori og metode
- Study programme
-
Master's Programme in MidwiferyElective modules, Master's Programme in Midwifery
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet fokuserer på kunnskapsbasert praksis, forskningsmetodiske tilnærminger til praksisnær forskning og fagutvikling og jordmorfagets vitenskapsteoretiske tradisjoner.
Emnet vil gi en oversikt over de mest anvendte metodene i kvalitativ og kvantitativ forskning, samt over sentrale forskningsetiske prinsipper. Innsikt i ulike metoder innebærer at studenten som profesjonsutøver kan identifisere forskningslitteratur som er egnet til å besvare ulike faglige spørsmål. Videre gis det en teoretisk bakgrunn for de ulike deler av forskningsprosessen, og studenten får praktisk erfaring med ulike forskningsdesign, forskningsmetoder, formulering av problemstilling, samt presentasjon og diskusjon av forskningsresultater.
Emnet er todelt med del A i første semester og del B i andre semester.
Recommended preliminary courses
Undervisningen er organisert i tre to-dagers samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Required preliminary courses
Emnet omfatter følgende hovedtema: Jødedom, kristendom, islam, KRLE-fagets historie og rammer, samt fagdidaktikk. I tråd med vektleggingen på skolefaget i trinn 1-7, legger studiefaget opp til en systematisk, aktuell og praktisk tilnærming, der man særlig ser på arbeidet i skolen med fortellinger, høytider, etikk, estetikk og på ulike former for religions- og livssynsutøvelse.
I forbindelse med praksis skal studenten særlig arbeide med evaluering av digitale ressurser og andre læremidler, begynneropplæring og hjem - skolesamarbeid og med utvikling av en tolerant lærings- og klasseromkultur.
Studentene skal bli kjent med sentral forsking i fagets didaktikk og i relevante fagemner, særlig i spørsmål knyttet til tidlig utvikling hos barn når det gjelder religion, livssyn og etikk, og med de kulturelle forhold som ungdom i dag vokser opp under og som er avgjørende for danningsprosessen deres.
Arbeidet med de grunnleggende ferdighetene er i hovedsak knyttet til utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter med vekt på arbeid med fortellingsstoff.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- kan drøfte sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsdesign samt analysere sentrale forskningsetiske problemstillinger
- kan kritisk vurdere og drøfte verdien av brukermedvirkning
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan anvende kunnskaper om studiedesign i prosjektplanlegging
- kan tolke kritisk og drøfte resultater fra kvalitative og kvantitative analyser
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til kunnskapsbasert praksis gjennom kritisk analyse og vurdering av relevant forskningsbasert kunnskap
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å utvikle og lede eget arbeid og fagområde
Teaching and learning methods
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig oppgave i gruppe på 4- 6 studenter, omfang inntil 1500 ord (MAJO4200A). Problemstillingen skal besvares med forskningsartikler og oppgaven skal utarbeides etter IMRoD struktur, med fremlegg og diskusjon av oppgaven på seminar. Gruppen skal delta på én veiledning før oppgaven kan leveres. Dersom ikke godkjent, må gruppen levere en ny omarbeidet versjon.
- Oppgave i gruppe på 4-6 studenter (MAJO4200B), i form av utarbeidelse av prosjektskisse på inntil 1500 ord, med én obligatorisk veiledning.
Assessment
Emnet gir kunnskap om hva som hemmer og fremmer utvikling og omstilling i arbeidslivet. Studentene lærer å analysere endrings- og utviklingsprosesser i arbeidslivet. Endring, utvikling og omstilling drøftes i forhold til ledelsesmodeller og den norske samarbeidstradisjonen i arbeidslivet.
Permitted exam materials and equipment
Kalkulator utlevert fra OsloMet.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- modeller for markedstilpasninger,
- institusjoner, politisk regulering og tilpasningsstrategier, og
- omstillingsprosesser.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende teoretiske perspektiver som kan forklare utvikling og endring i organisasjoner,
- anvende ledelsesteoretiske perspektiver i omstillingsprosesser, og
- planlegge og gjennomføre omstillinger.
Generell kompetanse
Studenten kan
- forklare relevansen av ulike problemstillinger for å bedømme endringsstrategier,
- lede omstillinger ved hjelp av forskningsbasert kunnskap og ledelsesetiske prinsipp, og
- vurdere hvordan ulike ledelsesmodeller passer til ulike endringsstrategier.