EPN-V2

MAJO4000 Midwifery Care and Starting a Family Course description

Course name in Norwegian
Jordmorfag - fødsel og familiedannelse
Study programme
Master's Programme in Midwifery
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Required preliminary courses

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av normalt svangerskap, fødsel og barseltid, herunder anatomi, fysiologi, psykologi og farmakologi som er relevant for yrkesutøvelsen
  • kan identifisere og analysere det friske ufødte og nyfødte barnet, herunder anatomi og fysiologi, samt har grunnleggende kunnskap i embryologi
  • kan vurdere anatomi og fysiologi vedrørende amming og faktorer som påvirker etablering og opprettholdelse av melkeproduksjon, samt ernæring av nyfødte dersom forelder ikke kan/skal amme og/eller at barnet ikke bør få morsmelken
  • kan drøfte patologiske tilstander i svangerskap, fødsel, barseltid, og ved amming/morsmelkproduksjon og hos det ufødte og det nyfødte barnet
  • kan vurdere hvordan den gravides og partners nettverk, livssituasjon, levevaner, helsekompetanse, fysiske, psykiske og seksuelle helse påvirker svangerskap, fødsel og barseltid, familiedannelse, tilknytningsprosesser og det ufødte eller nyfødte barnets helse
  • kan vurdere kartleggingsverktøy, undersøkelser og behandling som tilbys i svangerskap, fødsel og barseltid

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge individuell omsorg ved å fremme og respektere etnisk, religiøst, kulturelt, kjønns- og seksualitetsmangfold, uavhengig av alder, helsestatus, funksjonsnivå og juridisk- og sosioøkonomisk status

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante faglige problemstillinger knyttet til svangerskap, fødsel, barsel og familiedannelse, og redegjøre for når det skal henvises videre
  • kan anvende kunnskap og ferdigheter i et forebyggende og helsefremmende perspektiv overfor den nye familien

Teaching and learning methods

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene kan omfatte forelesninger organisert som blandet læring («blended learning»), omvendt undervisning («flipped classroom»), gruppeoppgaver digitalt og på seminar, selvstudier og arbeidskrav.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  1. AmmE-læring nettkurs
  2. Pediatri nettkurs
  3. «Studentaktiv læring/hverandreundervisning» i gruppe på 4-6 studenter

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Studiet Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2) skal legge til rette for videreutvikling av lærerkompetanse for arbeid i fagskolens steds- og nettbaserte studietilbud. Studiet bygger på Praktisk Pedagogikk for fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1). Gjennom studiet skal studentene videreutvikle sin kompetanse ved å gjennomføre utviklingsarbeid. De skal planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid i steds - og nettbaserte fagskoleutdanninger. Studentene skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter tilpasset fagskolens læringsarenaer. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.

Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.