Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-PM Project Management Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektledelse
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
- har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
- har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
- kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
- kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
- har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
- har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
- har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
- kan kritisk vurdere helsepåstander i media
- kan forklare begrepet ioniserende stråling
- kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
- kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
- kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
- kan forklare begrepet stråledoser
- kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
- kan forklare hvordan stråling detekteres
- kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
- kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
- kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
- kan beskrive ulike organers strålefølsomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
- identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
- forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
- utføre enkel postprosessering
- anvende et røntgenlaboratorium
- gjennomføre enkle systematiske litteratursøk
Generell kompetanse
Studenten
- forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
- forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
- har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser
Required preliminary courses
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, skriftlige arbeider og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.
Learning outcomes
A student who has completed this course has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- has thorough knowledge on characteristics of projects for development, research and learning purposes
- has advanced knowledge on leadership and management of projects
- has overview of techniques and methods for project management
Skills
The student
- can analyse existing theories of and methods for project management independently as well as in a practical manner
- can carry out independent work or research on project management in accordance with applicable norms for research ethics
General competence
The student
- can apply achieved knowledge and skills of project management
- can communicate about academic issues in the field of project management, both with specialists and the general public
Content
- Project as organization - project versus line organization
- Characteristics of projects for development, research, and learning
- Long term and short term projects, global and local projects
- Techniques and methods for estimation, diagrams, risk, planning and reporting
Teaching and learning methods
Ingen hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Permitted exam materials and equipment
1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning og 1 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.
Grading scale
A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.
Examiners
One internal and one external examiner will evaluate the portfolio.