EPN-V2

MAIKT-PM Project Management Course description

Course name in Norwegian
Prosjektledelse
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
  • har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
  • har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
  • kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
  • kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
  • har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
  • har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
  • har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media
  • kan forklare begrepet ioniserende stråling
  • kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
  • kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
  • kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
  • kan forklare begrepet stråledoser
  • kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
  • kan forklare hvordan stråling detekteres
  • kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
  • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
  • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
  • kan beskrive ulike organers strålefølsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
  • identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
  • forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
  • utføre enkel postprosessering
  • anvende et røntgenlaboratorium
  • gjennomføre enkle systematiske litteratursøk

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
  • forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
  • har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser

Required preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, skriftlige arbeider og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Learning outcomes

A student who has completed this course has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has thorough knowledge on characteristics of projects for development, research and learning purposes
  • has advanced knowledge on leadership and management of projects
  • has overview of techniques and methods for project management

Skills

The student

  • can analyse existing theories of and methods for project management independently as well as in a practical manner
  • can carry out independent work or research on project management in accordance with applicable norms for research ethics

General competence

The student

  • can apply achieved knowledge and skills of project management
  • can communicate about academic issues in the field of project management, both with specialists and the general public

Content

  • Project as organization - project versus line organization
  • Characteristics of projects for development, research, and learning
  • Long term and short term projects, global and local projects
  • Techniques and methods for estimation, diagrams, risk, planning and reporting

Teaching and learning methods

Ingen hjelpemidler tillatt.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Permitted exam materials and equipment

1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning og 1 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.

Grading scale

A graded scale from A to E for passed and F for not passed will be used.

Examiners

One internal and one external examiner will evaluate the portfolio.