Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-MASTER Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 45.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign.
Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være et utviklingsarbeid hvor bruk av digitale læremidler står sentralt, eller et mer tradisjonelt forskningsarbeid.
Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:
- Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Presentasjon og drøfting av forhåndsinnlevert, skriftlig prosjektoppgave i grupper (3-5 studenter pr gruppe).
Learning outcomes
Individuell eksamen i form av en audiovisuell presentasjon på 10-15 minutter som er digitalt tilgjengelig.
Eksamen kan påklages.
Content
Studentene velger selv tema for og innhold i sin masteroppgave. Det er anbefalt å velge et forskningsfelt innen de prosjektene studiets lærere til enhver tid deltar i.
Studenter som velger å skrive en masteroppgave i tilknytning til internasjonal utvikling og utdanning, må påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet.
Teaching and learning methods
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Det blir tilbudt særskilt seminar om litteraturgjennomgang.
Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.
Det gis inntil 15 timer veiledning på masteroppgaven.
Krav til oppgaven
Masteroppgaven skal knyttes til ett eller flere spørsmål som tematisk faller innenfor området digital læringsdesign. Den skal konsentreres om en avgrenset og tydelig problemstilling,
Alt arbeid med oppgaven og den endelige teksten skal holde en etisk forsvarlig standard.
Oppgaven skal inneholde en gjennomgang av forskningslitteratur som er aktuell i forhold til oppgavens tema.
Oppgaven skal inneholde et sammendrag på ca. 400 ord. Sammendraget skal stå først i oppgaven. Masteroppgaven skal være sidenummerert og ha en innholdsfortegnelse og en litteraturliste.
Forsiden på masteroppgaven skal angi:
- Masteroppgavens tittel
- Forfatterens navn
- År og semester
Oppgavens omfang skal normalt være på 25000 ord +/- 10 %, eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg, Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 35000 ord +/- 10 %. Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 45000 ord +/- 10 %. Ved et samarbeid skal det gjøres rede for bidragene fra hver enkelt student.
Beståtte oppgaver skal publiseres i høgskolens system for faglig publisering (ODA).
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før masteroppgaven kan vurderes til vurdering:
- En prosjektskisse for masteroppgaven. Skissen skal inneholde tema og problemstilling for oppgaven med begrunnelse, en kort litteraturoversikt, en foreløpig arbeidsplan og skisse til forskningsmetode. Prosjektskissen leveres på seminaret om litteratursøk. Omfang: 1500-1800 ord. På grunnlag av denne får studenten tildelt en veileder for arbeidet med masteroppgaven.
- En gjennomgang av forskningslitteratur, aktuell i forhold til oppgavens tema (omfang 1600 ord +/- 10 %), skal legges fram på et eget seminar for diskusjon med medstudenter. Deltakelse i seminaret er obligatorisk.
- En versjon av masteroppgaven, leveres til kommentarer seinest 2 måneder før innlevering av masteroppgaven og presenteres på oppgaveseminar for medstudenter. Omfang: 10000 ord +/- 10 %.
Det forventes at en akademisk standard (Annotated, APA e.l.) for referanser anvendes og at denne implementeres i form av elektronisk støtte (f eks Endnote).
I fagtekstene skal studenten bruke pensumlitteratur og supplere med annen akademisk litteratur. Studentens evne til å reflektere i forholdet teori/praksis vil være avgjørende i vurderingen av fagtekstene.
·
Assessment
Gradert skala A-F.
Permitted exam materials and equipment
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Grading scale
Det gis gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E laveste karakter for bestått, mens F er ikke bestått.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Veileder kan informere sensorene om arbeidet med masteroppgaven, men skal ikke være med på karaktersettingen.