Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-MASTER Master's Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- Masteroppgave
- Weight
- 45.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2020
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Gjennom arbeid med masteroppgaven skal studenten kunne dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign.
Oppgaven skal utgjøre et selvstendig vitenskapelig arbeid, og må dokumentere innsikt i aktuell forskning, teorier og relevante metoder. Oppgaven kan enten være et utviklingsarbeid hvor bruk av digitale læremidler står sentralt, eller et mer tradisjonelt forskningsarbeid.
Masteroppgaven kan leveres på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
-
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan dokumentere evne til analytisk tenking, selvstendig arbeid og kritisk refleksjon rundt fagfeltet digital læringsdesign
- har avansert kunnskap om og kan benytte ulike forskningsmetodiske tilnærminger
- har innsikt i og erfaring med aktuell vitenskapelig forskning, teorier, metoder og utvikling.
Ferdigheter
Studenten
- kan behandle et avgrenset tema på en faglig, gjennomtenkt og presis måte i løpet av et begrenset tidsrom
- kan analysere eksisterende teorier, offentlige dokumenter, metoder og fortolkninger innenfor fagfeltet digital læringsdesign og relatere til egen problemstilling
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og bruke disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan bruke relevante metoder for forskning og utviklingsarbeid i digital læringsdesign på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid om digital læringsdesign
- kan reflektere over relevante forskningsetiske problemstillinger
-
Content
Emnet avsluttes med en individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn, samt vurdering av en rapport om arbeidet med programmeringsprosjektet etter nærmere kriterier (se under Arbeidskrav). Rapporten skal inneholde en fellestekst fra hver gruppe (2000-4000 ord), samt en individuell tekst (200-400 ord) fra hver student som redegjør for eget bidrag i prosjektarbeidet.
Endelig karakter fastsettes slik: individuell 4-timers skriftlig eksamen under tilsyn teller 60 %, rapport fra programmeringsoppgave teller 40 %. Begge elementer av eksamen må være bestått for at kandidaten skal få bestått karakter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Dersom studenten får ikke bestått på den ene av disse to eksamensdelene, så er det kun den aktuelle delen som må tas opp igjen. Dersom studenten får ikke bestått på rapporten, kan rapport fra ordinær eksamen omarbeides.
-
Teaching and learning methods
Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre.
Det blir tilbudt særskilt seminar om litteraturgjennomgang.
Arbeidet med oppgaven kan gjøres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter.
Det gis inntil 15 timer veiledning på masteroppgaven.
Krav til oppgaven
Masteroppgaven skal knyttes til ett eller flere spørsmål som tematisk faller innenfor området digital læringsdesign. Den skal konsentreres om en avgrenset og tydelig problemstilling,
Alt arbeid med oppgaven og den endelige teksten skal holde en etisk forsvarlig standard.
Oppgaven skal inneholde en gjennomgang av forskningslitteratur som er aktuell i forhold til oppgavens tema.
Oppgaven skal inneholde et sammendrag på ca. 400 ord. Sammendraget skal stå først i oppgaven. Masteroppgaven skal være sidenummerert og ha en innholdsfortegnelse og en litteraturliste.
Forsiden på masteroppgaven skal angi:
- Masteroppgavens tittel
- Forfatterens navn
- År og semester
Oppgavens omfang skal normalt være på 25000 ord +/- 10 %, eksklusive forside, sammendrag, innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg, Når to studenter samarbeider skal oppgaven være på 35000 ord +/- 10 %. Når tre studenter samarbeider, skal oppgaven være på 45000 ord +/- 10 %. Ved et samarbeid skal det gjøres rede for bidragene fra hver enkelt student.
Beståtte oppgaver skal publiseres i høgskolens system for faglig publisering (ODA).
-
Course requirements
Gjennom emnet skal studentene utvikle forståelse for programmering og koding. De skal videre opparbeide tilstrekkelig kompetanse i programmering til at de ut fra en kravspesifikasjon kan utvikle enkle læremidler i et valgt programmeringsspråk og undervise i programmering i grunnskolen. Emnet gir videre grunnlag for å undervise hovedområdene Planlegging og dokumentasjon og Programmering i programfaget Informasjonsteknologi 2 i videregående skole.
-
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
-
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om algoritmisk tenkning og dennes plass i læreplaner i grunnskolen og videregående skole
- har inngående kunnskap om programmering og elementene i valgt programmeringsspråk
- kan anvende generell programlogikk i ulike programmeringsspråk
Ferdigheter
Studenten
- kan tolke en kravspesifikasjon og arbeide selvstendig og i grupper med problemløsning i programmering
- kan gjennomføre et avgrenset programmeringsprosjekt selvstendig og i gruppe
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende algoritmisk tenkning i ulike fagområder i skolen
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen utvikling av programvare
- kan kommunisere om faglige problemstillinger innen programmering
-
Grading scale
I emnet inngår forelesninger og øvingsoppgaver. Studentene skal i tillegg gjennomføre et større programmeringsarbeid, basert på en kravspesifikasjon.
-
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:
Studentene skal i grupper (hver på 3-5 deltakere) gjennomføre et større programutviklingsprosjekt basert på en kravspesifikasjon. Oppgaven skal utvikles med pseudokode og skrittvis forfining og være godt kommentert. Oppgaven består av to individuelle oppgaver og tre fellesoppgaver:
- Individuelle oppgaver:
- Grov pseudokode for hele programmet (150-450 ord)
- Ferdig program for minst et programelement (150-450 ord)
- Gruppeoppgaver:
- Felles pseudokode for hele prosjektet (150-450 ord)
- Felles plan for arbeidsfordeling og tidsmessig gjennomføring (300-600 ord)
- Kjørbart program og kommentert programkode
- Individuelle oppgaver: