Programplaner og emneplaner - Student
MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description
- Course name in Norwegian
- Introduksjon til digitalt læringsdesign
- Study programme
-
Master Programme in Digital Learning Design
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
- har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
- kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
- kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
- kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
- kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten
Content
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Teaching and learning methods
Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.
Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:
- Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
- Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
Assessment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Emnet vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sårbare og marginaliserte grupper
- har kunnskap om rettigheter og verdien av et godt psykososialt oppvekstmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker
- kan tolke kartlegginger og undersøkelser og sette inn nødvendige forebyggende tiltak
- kan veilede elever knyttet til mobbing, skolevegring og frafall i skolen
- kan veilede og støtte personer som har behov for hjelp til helsebringende aktivitet
Generell kompetanse
Studenten
- kan klarlegge individers behov for hjelp og vurdere alternative tiltak og oppfølginger
- har forståelse for og innsikt i sårbare og marginaliserte menneskers livssituasjon
Examiners
Arbeidsformene på samlingene vil veksle mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum. Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og studieoppgaver som vil bli knyttet til emnets tematiske innhold og reelle situasjoner fra praksisfeltet.