EPN-V2

MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til digitalt læringsdesign
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
  • kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante vitenskapelige tekster
  • har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
  • kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
  • kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
  • kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten

Content

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Teaching and learning methods

Emnet bør tas i begynnelsen av studiet. Emnet er organisert som forelesninger, studentpresentasjoner og skriveverksteder.

Det vil bli stilt krav om egenpresentasjon via internett, utvikling av plan for eget masterstudium, samt deltakelse i nettbaserte diskusjoner med presentasjoner, innlegg og kommentarer.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

  • Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
  • Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Assessment

Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet 7 dager. Omfang: ca. 2000 ord (+/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen blir organisert på samme måte som ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Emnet vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet.

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sårbare og marginaliserte grupper
  • har kunnskap om rettigheter og verdien av et godt psykososialt oppvekstmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker
  • kan tolke kartlegginger og undersøkelser og sette inn nødvendige forebyggende tiltak
  • kan veilede elever knyttet til mobbing, skolevegring og frafall i skolen
  • kan veilede og støtte personer som har behov for hjelp til helsebringende aktivitet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan klarlegge individers behov for hjelp og vurdere alternative tiltak og oppfølginger
  • har forståelse for og innsikt i sårbare og marginaliserte menneskers livssituasjon

Examiners

Arbeidsformene på samlingene vil veksle mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum. Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og studieoppgaver som vil bli knyttet til emnets tematiske innhold og reelle situasjoner fra praksisfeltet.