EPN-V2

MAIKT-ISL Digital Learning Design Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til digitalt læringsdesign
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter, tilstedeværelse i undervisning og et aktivt arbeidsforhold.

 Arbeidskrav

  • Prosjekt knyttet til SRLE på egen arbeidsplass som dokumenteres ved individuell skriftlig oppgave, omfang om lag 1500 ord. 
  • Individuell samtale med faglærer på omlag 20 minutter med utgangspunkt i et utvalg av læringsutbyttebeskrivelsene.

Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig og muntlig kunnskap innen temaet.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemelding:

  • Deltakelse på fagseminar. Digital presentasjon i gruppe (varighet 5-8 minutter), med utgangspunkt i prosjektet (arbeidskravet), som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene. Formålet er å utveksle ideer, få tilbakemeldinger, å kunne knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, begrunne valg og ta i bruk digitale verktøy i formidlingsprosesser.
  • Deltakelse på temadag om refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
  • Delta på temadag om barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1)
  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperiode og senere yrkesliv og at studentene skal kunne reflektere over erfaringene og bygge bro mellom teori og praksis

Krav om 80 prosent tilstedeværelse

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Krav om et aktivt arbeidsforhold

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til et aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Learning outcomes

Mappeeksamen som består av følgende to oppgaver:

  • Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
  • Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500 ord, +/- 10 %

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av de skriftlige oppgavene (mappen). Ved senere forsøk leveres ny skriftlig oppgave (mappe). 

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Content

Følgende inngår i Fellesemne i digital læringsdesign:

  • Digital kompetanse
  • Teknologirelatert læringsteori, teknologihistorie og trender i digital læringsdesign
  • Introduksjon til vitenskapsteoretiske emner
  • Teknologi, inkludering, likestilling og demokrati
  • IKT og utvikling
  • Aktuelle prosjekter i digital læringsdesign

Teaching and learning methods

Det benyttes to interne sensorer i tillegg til en tilsynssensor.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:

  • Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
  • Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

Assessment

Følgende temaer tas opp i emnet:

·         Det flerkulturelle samfunnet

·         Religions- og livssynskunnskap

·         Profesjonsetikk og etisk teori

·         Didaktiske tilnærminger knyttet til kunnskapsområdet og Rammeplanen for barnehager,

·         Grunnleggende samfunnsteori

·         Velferdsstaten

·         Familie, barn og oppvekst

·         Barn i vanskelige livssituasjoner

·         Foreldresamarbeid

·         Profesjonsforståelse

·         Mangfold, kjønn og likestilling

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått. Se generelle vurderingskriterier for karaktersetting i programplanen.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til universitetets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.