EPN-V2

MAIKT-EA E-assessment Course description

Course name in Norwegian
Vurdering med digitale verktøy
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Through work with the literature and the course work, the student should be able to choose and design methods for electronic assessment that is adapted to the group of students and content at hand. The tuition is in English if English speaking students attend the course.

Required preliminary courses

Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet praktisk kunnskap om norsk språksystem og om relevant fagspråk som angår lærerprofesjonen
  • har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk fagspråk og norske fagtekster
  • har videreutviklet kunnskap om ulike typer norske fagtekster og lesestrategier for å finne informasjon og orientere seg i disse
  • har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
  • har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
  • har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
  • har kunnskap om ulike samiske kulturuttrykk og språk, levemåter og kamp for politiske og utdanningsmessige rettigheter i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om klasseledelse og klasseledelses betydning for læring og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå hovedinnholdet, vesentlige detaljer, komplekse argumentasjonsrekker og ulike synspunkter i forelesninger, artikler og fagbøker, foredrag og andre profesjonsrelaterte og akademiske presentasjoner på norsk
  • kan uttrykke seg presist og nyansert på norsk, gjøre rede for egne meninger, kommentere andres innspill og argumentere ved å gå i dybden og forklare ulike synspunkter i samtaler og diskusjoner i profesjons- og studiesammenheng
  • kan lese på norsk med stor grad av selvstendighet, bruke hensiktsmessige lesestrategier etter teksttype og formål, vurdere kilder kritisk og referere til ulike kilder i egne fagtekster
  • kan skrive klare sammenhengende tekster på norsk, der informasjon fra ulike kilder blir vurdert, sammenfattet og formidlet på en saklig og nyansert måte, der egne og andres synspunkter underbygges med tydelig argumentasjon og eksempler
  • kan reflektere og planlegge undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati
  • kan reflektere over klasseledelse og elevers læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner, lede gruppediskusjoner på en demokratisk måte ved å gi rom for å anerkjenne ulike bidrag og synspunkter, oppdage misforståelser og føre samtalen videre
  • kan bruke det norske språket som verktøy for læring
  • har videreutviklet forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
  • har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
  • kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Content

Emnet 2 tar opp følgende hovedområder:

  • Norsk språksystem
  • Utvikling av begrep og ordforråd, spesielt tilpasset lærerprofesjonen
  • Kommunikative øvelser
  • Arbeid med skriftlige tekster
  • Profesjonsetikk
  • Klasse- og læringsledelse
  • Den norske skolens innhold og verdigrunnlag
  • Overganger mellom trinn og skoleslag
  • Demokratisk deltakelse og medvirkning i norsk og samisk perspektiv

Praksis

Det er ingen praksis i dette emnet. For nærmere beskrivelse, se egen plan for praksisopplæring.

Teaching and learning methods

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen, veiledning og forelesninger. Enkelte oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens tidligere erfaring i læreryrket. Som en del av de skriftlige arbeidskravene forventes det at studentene redegjør for arbeidet sitt muntlig i undervisningen.

Course requirements

See general rules in the programme plan. Students must have the following course requirements approved before examination:

  1. Present at least one paper from the list of literature for the peer students through a chosen medium (i.e. text, audio, video). Length: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes
  2. Comment on at least two of the other literature presentations. Length: appr. 150 words +/- 10 % / 5 minutes
  3. Participate in making an overview of technology for assessment and its supposed application Length of individual presentations: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes
  4. Plan and discuss one assessment session for a given case, related to the course literature. Length of presentation: appr. 750 words +/- 10 % / 10 minutes

These tasks should be documented in a portfolio for each student.

Assessment

The students will be assessed according to a digital portfolio consisting of two elements:

  1. Presentation of a revised version of one of the course work requirements 1, 2 or 4, including your own comments on strengths and weaknesses. Length of presentation varies according to the chosen course work requirement (see above).
  2. A scientific text (about 2250 words +/- 10 %) discussing a self-defined research question within the field of e-assessment. The essay should employ at least two of the theoretical approaches presented in this course literature, and discuss the research questions according to these approaches.

New/postponed exam will be organized in the same way as the ordinary exam. A revised version of the portfolio can be submitted.

Permitted exam materials and equipment

Gjeldene læreplan og opplæringsloven, samt retteprogram/stavekontroll i tilgjengelig tekstbehandler.

Grading scale

Det benyttes gradert karakterskala med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.