EPN-V2

MAIKT-DCL Distributed Collaborative Learning Course description

Course name in Norwegian
Nettbasert samarbeidslæring
Study programme
Master Programme in Digital Learning Design
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Studentene skal tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre den empiriske delen av en masteroppgave i styring og ledelse. Emnet gir innsikt i de ulike fasene i forskningsprosessen og tar opp vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer. Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver på kunnskapsutvikling
  • inngående kjennskap til ulike forskningsdesign innen kvantitativ og kvalitativ metode
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvalitative forskningsdata
  • inngående kunnskap om ulike metoder for innsamling og analyse av kvantitative forskningsdata, herunder multivariate metoder som multippel regresjonsanalyse og faktoranalyse
  • innsikt i muligheter og begrensninger for forskning og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • formulere problemstillinger og forskningsspørsmål og relatere dem til metodevalg
  • finne fram til relevant faglitteratur og gjøre bruk av den på en hensiktsmessig måte
  • analysere kvalitative og kvantitative data for å besvare forskningsspørsmål
  • anvende relevante vitenskapskriterier i vurderingen av teorier, metoder og undersøkelser
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i form av en masteroppgave innenfor sitt tema under veiledning og i samsvar med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere relevante problemstillinger knyttet til vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • anvende kunnskaper og ferdigheter i innhenting og analyse av aktuelle datakilder
  • tolke og formidle resultater fra empiriske undersøkelser
  • kommunisere om metodiske samfunnsvitenskapelige problemstillinger med spesialister og til allmennheten

Content

The following are sub themes of the course:

  • Concepts of collaboration
  • Modes of collaboration
  • DCL (Distributed Collaborative Learning)
  • Technologies for collaboration

Teaching and learning methods

Det er to arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er en muntlig presentasjon av en vitenskapsteoretisk tekst som er valgt i samråd med faglærer. Dersom man ikke har anledning til den muntlige presentasjonen, kan man levere en skriftlig presentasjon og få denne godkjent av faglærer.

Det andre arbeidskravet er en semesteroppgave som skal være på mellom åtte og ti sider. Den kan skrives individuelt eller i grupper på to studenter etter avtale med faglærer. Dersom semesteroppgaven ikke blir godkjent, må den forbedres innen en gitt frist, fastsatt av faglærer.

Begge arbeidskravene må være godkjent før man kan gå opp til eksamen.

Course requirements

Hjelpemidler Det er ikke tillatt med hjelpemidler på skoleeksamen.

Assessment

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Per Arne Tufte

Grading scale

Grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende bachelornivå.

Examiners

The report will be evaluated by an internal and external examiner.