Programplaner og emneplaner - Student
MAHAB4100 Coping and Participation in the Rehabilitation Process Course description
- Course name in Norwegian
- Mestring og medvirkning i (re)habiliteringsprosessen
- Study programme
-
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and AdolescentsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adultMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health PromotionMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health ProfessionalsMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and HabilitationMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional DevelopmentMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer NursingMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal HealthMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor PhysiotherapyMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health NutritionMaster’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-timeMaster Programme in Mental Health Care - Part TimeMaster's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og kommunikasjon. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Andre viktige temaer er livsstilsendring, helseadferdsmodeller og aktiv pasientmedvirkning.
Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.
Viktige tema er pasient og pårørendes opplevelser ved kritisk sykdom, mestringsstrategier, smerte, angst, håp og livskvalitet.
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- kan drøfte begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
- kan kritisk vurdere tforskningsog utviklingsarbeid innenfor fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
- kan kritisk vurdere mestring og mestringsstrategier.
- kan vurdere psykiske reaksjoner ved alvorlig hjertesykdom
- kan kritisk vurdere helseadferdsmodeller
- kan kritisk vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende
- kan drøfte internasjonal behandling av hjertepasienter
Ferdigheter
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre veiledning og undervisning til pasienter, pårørende, kollegaer, studenter og hospitanter i praksisfeltet
- kan veilede pasienter og pårørende om endring av livsstil
- har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasient, bruker og pårørende
Generell kompetanse
Studenten:
- kan samhandle med pasienter og pårørende fra ulike kulturer
- er bevisst på etiske dilemmaer som kan oppstå når pasient og pårørende skal veiledes
- kan kritisk vurdere egen veiledning til hjertepasienter og pårørende
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid
- Individuelt refleksjonsnotat fra egen praksis med fokus på veiledning og undervisning, omfang 1000 ord (+/- 10 %)
Assessment
Alle
Permitted exam materials and equipment
Bestått/ikke bestått
Grading scale
1 intern og 1 ekstern
Examiners
At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner together with an internal examiner. The remaining papers will be assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment should benefit all students.
Overlapping courses
The course overlaps by 10 ECTS credits with MAREH4000 Rehabilitation as Knowledge and Practice, 20 ECTS credits.