EPN-V2

MAHAB4100 Coping and Participation in the Rehabilitation Process Course description

Course name in Norwegian
Mestring og medvirkning i (re)habiliteringsprosessen
Study programme
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Children and Adolescents
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for the older adult
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Empowerment and Health Promotion
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nutrition Competencies for Health Professionals
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Rehabilitation and Habilitation
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Cancer Nursing
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Physiotherapy for Musculoskeletal Health
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Psychomotor Physiotherapy
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Public Health Nutrition
Master’s Programme in Health Sciences – Interdisciplinary Specialisation in Mental Health and Addiction, part-time
Master Programme in Mental Health Care - Part Time
Master's Programme in Health Sciences - specialisation in Occupational Therapy
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet belyser og problematiserer sentrale begrep i helsepedagogikk og kommunikasjon. Helsepedagogiske metoder som veiledning (individuell og gruppe), undervisning, coaching innenfor helse, digitale medier og motiverende intervju belyses. Andre viktige temaer er livsstilsendring, helseadferdsmodeller og aktiv pasientmedvirkning.

Tverrprofesjonelt samarbeid og organisering av helsepedagogiske tiltak vektlegges.

Viktige tema er pasient og pårørendes opplevelser ved kritisk sykdom, mestringsstrategier, smerte, angst, håp og livskvalitet.

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • kan drøfte begreper og metoder innenfor helsepedagogikk
  • kan kritisk vurdere tforskningsog utviklingsarbeid innenfor fagområdet empowerment og helsefremmende arbeid
  • kan kritisk vurdere mestring og mestringsstrategier.
  • kan vurdere psykiske reaksjoner ved alvorlig hjertesykdom
  • kan kritisk vurdere helseadferdsmodeller
  • kan kritisk vurdere ulike metoder i samhandling med pasient/bruker og pårørende
  • kan drøfte internasjonal behandling av hjertepasienter

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre veiledning og undervisning til pasienter, pårørende, kollegaer, studenter og hospitanter i praksisfeltet
  • kan veilede pasienter og pårørende om endring av livsstil
  • har kompetanse til å trekke brukerkunnskap inn i pasient- og pårørendeopplæring i det daglige møtet med pasient, bruker og pårørende

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan samhandle med pasienter og pårørende fra ulike kulturer
  • er bevisst på etiske dilemmaer som kan oppstå når pasient og pårørende skal veiledes
  • kan kritisk vurdere egen veiledning til hjertepasienter og pårørende

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, praktiske øvelser i veiledning og undervisning, individuelt og i gruppe, gruppearbeid og selvstudier.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid
  • Individuelt refleksjonsnotat fra egen praksis med fokus på veiledning og undervisning, omfang 1000 ord (+/- 10 %)

Assessment

Alle

Permitted exam materials and equipment

Bestått/ikke bestått

Grading scale

1 intern og 1 ekstern

Examiners

At least 20% of the examination papers will be assessed by an external examiner together with an internal examiner. The remaining papers will be assessed by two internal examiners. The external examiner’s assessment should benefit all students.

Overlapping courses

The course overlaps by 10 ECTS credits with MAREH4000 Rehabilitation as Knowledge and Practice, 20 ECTS credits.