EPN-V2

MAFAR4100 Innovation within Healthcare Course description

  • Introduction

    Language of instruction: English (Norwegian if no English-speaking students have registered for the course)

    This course is an introduction to innovation that intends to inspire innovative thinking and provide the students with an overview of the tools they can use in innovation processes. The students will acquire an understanding of what is required to succeed with an innovation project.

    The students will learn to develop and test a value proposition, and they will learn how to solve a problem in the field of health using new solutions. The course covers both commercial and non-commercial innovation, and aims to contribute to an understanding of innovation and innovation culture.

  • Required preliminary courses

    The student must have been admitted to the Master’s Degree Programme in Health Sciences.

  • Learning outcomes

    Emnet omfatter blodprøveanalyser ved hjelp av kjemiske, enzymatiske og immunologiske metoder for å avdekke biokjemiske forandringer i kroppen. Laboratorieferdigheter og kunnskap om metoder, måleprinsipper samt ulike laboratorieundersøkelsers relevans og medisinske betydning vektlegges. Kunnskap om medisinsk biokjemi og laboratorieanalyser er viktig fordi prøveresultatene anvendes i diagnostikk og behandling av sykdommer hos pasientene.

  • Teaching and learning methods

    The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods comprise a combination of lectures on theory, group work and testing of experiences with the supervisor, as well as inspirational lectures by parties with experience of real-life innovation projects. The students will gain experience of team-based work. The interdisciplinary composition of the groups is a precondition for success, and the groups must work together throughout the course. Group size of four to five students. After an introduction to needs analysis theory, each student must submit a proposition for an innovation idea/problem to be used in the group work. There will be a vote on which cases will form the basis for the group's work, or, alternatively, the cases will be established after a workshop at the start of the course. The groups must find external customers/parties/stakeholders who they can have a dialogue with during the course. Activities will vary between theory review, group work and practical testing of the theory. At the end of the course, a sales pitch designed to address a relevant target group (e.g. hospital management, investors, customers etc.) will be presented to fellow students, lecturers and examiners, and a project plan/business plan must be submitted.

  • Course requirements

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for grunnleggende metodeprinsipper som benyttes innen medisinsk biokjemi, som enzymaktivitetsmålinger, enzym-substrat målinger og immunoassays
    • kan gjøre rede for forhold som kan påvirke målingene og analyseresultater i alminnelighet
    • kan gjøre rede for oppbygging og måleprinsipp for utvalgte analyseautomater
    • kan forklare analysers reaksjonsforløp og beregne resultater basert på disse
    • kan gjøre rede for analytisk kvalitetsovervåking av biokjemiske analyser
    • kan beskrive hvordan systematisk kvalitetssikringsarbeid kan ivaretas i medisinske laboratorier
    • kjenner til hvordan informasjonsteknologi og automasjonssystemer brukes i laboratorier innen medisinsk biokjemi
    • kan forklare hva som menes med laboratorieinformasjonssystemer (LIS), mellomvareløsninger og styringssystemer for analyseinstrumenter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende relevante dokumenter som prosedyrer, produktinformasjon og metodeapplikasjoner
    • kan vurdere prøvematerialers kvalitet
    • kan planlegge og gjennomføre eget laboratoriearbeid
    • kan vurdere analyseresultaters pålitelighet på grunnlag av biokjemisk, metodologisk og teknisk kunnskap
    • kan bruke og vedlikeholde utvalgte analyseautomater
    • kan utføre manuelle laboratorieanalyser
    • kan følge prosedyrer for manuell og automatisert analysegang
  • Assessment

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, gruppearbeid, prosjektarbeid og laboratoriearbeid individuelt og i grupper.

    Studentene gjør manuelle analyser og utfører analyser og vedlikehold på automatiserte analyseinstrumenter. Studentene skriver individuelle logger for alle oppgaver som det arbeides med på laboratoriet for å fokusere på egen arbeidsprosess.

  • Permitted exam materials and equipment

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
    • logger etter gitte kriterier
  • Grading scale

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

  • Examiners

    Kalkulator.

  • Overlapping courses

    Gradert skala A-F.