EPN-V2

MAEN5100 Sanitation Course description

Course name in Norwegian
Sanitasjon
Study programme
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-time
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte av brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.

Recommended preliminary courses

  • Fagdidaktikk
  • Fordypning i valgfritt aktivitetsområde

Required preliminary courses

Innholdet i dette emnet har to hovedformål: For det første skal studenten skal få muligheten til å fordype seg i et selvvalgt aktivitetsområde og utvikle dybdeforståelse for praktisk-metodiske forhold som er avgjørende for undervisning og læring innenfor aktivitetsområdet.. For det andre skal studenten få muligheter til å utvikle egen undervisningspraksis gjennom studentstyrt undervisning, under veiledning av faglærer og medstudenter. Innholdet i emnet er koblet til praksis i skolen i gjeldende semester.

Studentene kan velge mellom hovedemnene (1) friluftsliv, svømming og livberging, eller (2) bevegelsesaktiviteter inne og ute.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
  • inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
  • inngående kunnskap om helse og hygiene
  • avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
  • avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
  • avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
  • avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
  • avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
  • avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
  • avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
  • anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
  • designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
  • bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
  • bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
  • analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
  • designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
  • utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
  • formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
  • arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg

Teaching and learning methods

I dette emnet vil det være mye veiledet studentstyrt undervisning, men også noe lærerstyrt undervisning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 % deltakelse i praktisk-metodisk aktivitetslære.
  • 80 % deltakelse i seminarer.
  • Individuell fagtekst (1500 ord +/-10%) knyttet til valgt aktivitetsområde.
  • Godkjent studentundervisning individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studenter for resten av klassen. Omfanget varierer med størrelse på gruppe. Det er også krav om godkjent planarbeid innlevert på forhånd og oppmøte på veiledning.

Assessment

Eksamen består av to deleksamener:

Deleksamen 1

Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Omfang på ca. 30 min. Øktplaner med faglige begrunnelser leveres to dager før eksamen

Deleksamen 2

Muntlig presentasjon individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studenter med individuell vurdering. Omfang ca. 45 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Foregår som ordinær eksamen. Deleksamen 2 kan gjennomføres individuelt. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått. Deleksamen 1 utgjør 51 % og deleksamen 2 utgjør 49 % av samlet karakter for emnet. Begge deler må være bestått for å få karakter.

Examiners

Deleksamen 1: To interne sensorer.

Deleksamen 2: To interne sensorer.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.