Programplaner og emneplaner - Student
MAEN4400 Automation in Building Course description
- Course name in Norwegian
- Byggautomasjon
- Study programme
-
Master's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings - part-timeMaster's Degree Programme in Energy and Environment in Buildings
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Automasjonssystemer integrert i bygninger kan redusere energibruk og holde bygningers inneklima på et akseptable nivå. Det finnes flere reguleringsprinsipper for styring og regulering av energitekniske anlegg og i dag benyttes moderne datateknologi og feltbusser ved prosjektering av bygningsautomatikk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, som definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om styring -og reguleringsteknikk
- spesialisert kunnskap om algoritmene for P, PI og PID regulatorer
- inngående kjennskap til prinsippene for DDC regulatorer, PLS enheter
- avansert kunnskap om BUS systemer og sentralt driftskontrollanlegg
- spesialisert kunnskap om pådragsorganer og aktuatorer.
- inngående kunnskap om ulike alternative reguleringssystemer for oppvarming, kjøling, ventilasjon og belysning.
- kunnskap om PC-basert modellering -og simulering av ventilasjon varme- og klima-anlegg med hensyn på styring og regulering
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende vitenskapelige metoder på problemstillinger innen styring, regulering og bygg- automasjon på en selvstendig måte
- vurdere inneklima, energibruk og driftskostnad relatert til automasjons-systemer integrerte i bygninger
- velge riktige metoder for styring og regulering av oppvarming, kjøling, ventilasjon, -og belysning- anlegg
- beregne pådragsorganers maksimalkapasitet og finne karakteristikkenes kurveform
- beregne og vurdere tidskonstant for ulike komponenter av regulering systemer
- tegne og beskrive blokkskjema og Process og Instrument diagram (P&iD) for regulerings systemer
- gjennomføre stabilitetsanalyse av regulerings-systemer
- analysere sentralt driftskontrollanlegg i drift og komme frem til riktige tiltak for å forbedre funksjoner for inneklima samt redusere energibruk og driftskostnad
Generell kompetanse
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre prosjekt der styring, regulering og byggautomasjon inngår
- bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap i musikk og musikkdidaktikk
- har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i musikk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
- har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring i musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan på avansert nivå anvende prinsipper for musikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler musikkfagets didaktikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med musikkfaget som grunnlag
- har profesjonsfaglig digital kompetanse knyttet til musikkfaget
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i musikkfaget i skolen
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Planlegging og gjennomføring av skolekonsert (med publikumsdeltakelse) i grupper. Konsertens innhold skal speile emnets fire temaområder og begrunnes gjennom pensumlitteraturen i et notat på 400-800 ord. Tidsramme for konserten: 35 minutter.
- Individuelt komponere et stykke musikk ved hjelp av digitale verktøy. Varighet 3-5 minutter. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten.
Merknad:
For studenter på programmet master i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
- Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem arbeidsdager, omfang 3000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.