EPN-V2

MABIO5000 Computed Tomography Course description

Course name in Norwegian
Computertomografi (CT)
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modules
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

CT er en bildediagnostisk undersøkelsesmetode som benytter ioniserende stråling til å produsere snittbilder, slik at kroppens strukturer kan fremstilles i ulike plan.

Emnet omfatter hovedtemaene:

  • Strålevern
  • CT-teknologi
  • Kontrastmidler
  • Kvalitetskontroll og bildekvalitetsparametere
  • Arbeidsstasjon og bildebehandling
  • Pasientdose, referanseverdier og protokollutvikling

Emnet strekker seg over hele 1. og 2. semester og går parallelt med emnene MABIO4000, MABIO4300 og MABIO4700.

Required preliminary courses

Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne. Det vil være en fordel med erfaring i bruk av CT-modalitet.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om CT-teknologi, herunder dens utvikling
  • har inngående kunnskap om kvalitetskontrollrutiner ved CT
  • har inngående kunnskap om bruk av kontrastmidler og CT
  • har inngående kunnskap om bildekvalitet og CT-teknologi
  • har avansert kunnskap om arbeidsstasjon, bildebehandling og lagringsmedier
  • har avansert kunnskap om doseberegning på CT
  • har kunnskap om lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern knyttet til bruk av CT

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre postprosesseringer på de vanligste CT undersøkelsene
  • kan analysere rapporter fra kvalitetskontroller på CT, samt utføre dosemålinger ved hjelp av måleutstyr
  • kan selvstendig gjennomføre bildebehandling og vurdere bildekvalitet
  • kan optimalisere CT-protokoller, med spesielt fokus på tilpasset bildekvalitet og stråledose til undersøkelsen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet CT i større og mindre fora
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Teaching and learning methods

Emnet er nettbasert og basert på egenaktivitet fra studentene. Det tilbys innføringsmateriale i form av korte tekster og instruksjonsvideoer i ferdighetsorienterte temaer. Teoretiske tematikker blir presentert med innledende tekster med tilhørende pensumlitteratur. Til hvert tema vil det bli gitt skriftlige arbeidsoppgaver knyttet opp mot CT-modalitet.

Arbeids- og undervisningsformene består av digitale forelesninger, deltakelse i digitale diskusjonsforum, ferdighetstrening, seminar(er) og skriftlige arbeidsoppgaver.

Digitale forelesninger

Tradisjonelle forelesninger er i dette emnet erstattet med tekst, bilder, lyd, videoer, videoklipp, real-slide-show, powerpointpresentasjoner etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon.

Ferdighetstrening

Ferdighetstreningen vil bestå av arbeid på CT-modalitet og arbeid på utdanningens eget nettsted.

Digitale diskusjonsfora

Studenten deltar i fagdiskusjoner og veileder/underviser medstudenter eller kollegaer.

Seminar

Det arrangeres to seminarer i emnet (ett pr. semester). Seminaret består av forelesninger, demonstrasjoner, diskusjoner og gruppearbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 8 individuelle skriftlige oppgaver. Omfanget på oppgavene varierer på mellom 1500 og 2200 ord.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over én uke (7 dager), inntil 3000 ord

Permitted exam materials and equipment

Alle

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.