Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4900 Radiobiology and Treatment Planning in Radiotherapy Course description
- Course name in Norwegian
- Strålebiologi og behandlingsplanlegging i stråleterapi
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet har fokus på strålebiologi og strålingseffekter på tumor/normalvev som basis for behandlingsplanlegging ved stråleterapi. I emnet inngår doseplanlegging og vurdering av dosefordeling samt fiksering, simulering og kvalitetssikring av planlagt strålebehandling. Studenter som skal avlegge eksamen i emnet bør ha relevante forkunnskaper innen strålefysikk og onkologi.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om strålebiologiske effekter på molekyl- og cellenivå
- har avansert kunnskap om virkningen av ioniserende stråling på normalvev og tumorvev
- har inngående kunnskap om biologiske aspekter og strålebiologiske modeller som ligger til grunn for planlegging og utførelse av strålebehandling
- har inngående kunnskap om margin-, targetvolum-, og risikoorgandefinisjoner
- har inngående kunnskap om behandlingsprinsipper og behandlingsteknikker ved stråleterapi
- har inngående kunnskap om kriterier og verktøy for vurdering av dosefordelinger
- har inngående kunnskap om anbefalinger og retningslinjer for behandlingsplanlegging
- har bred kunnskap om kvalitetskontroll, prosedyrer og dokumentasjon av planlegging og behandling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om topografisk anatomi og ulike bildemodaliteter i behandlingsplanlegging og kvalitetssikring
- kan begrunne valg av fikseringsmetode, pasientposisjon og behandlingsteknikk
- kan analysere og kritisk vurdere volumer og marginer i stråleterapi
- har praktiske ferdigheter i behandlingsplanlegging og strålebehandling
- kan analysere og kritisk vurdere de ulike valg og avveininger som foretas i planleggingsfasen for å vurdere behandlingsopplegg ut fra gitte vurderingskriterier
- kan vurdere biologiske effekter av strålebehandling på tumor, risikoorganer og normalvev og begrunne valg av fraksjoneringsmønster
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere og analysere faglige problemstillinger i strålebiologi og behandlingsplanlegging ved stråleterapi
- kan integrere kunnskaper og ferdigheter innen realfag og onkologi knyttet til problemstillinger ved behandlingsopplegg og -planlegging
- kan begrunne valg og vurderinger i forbindelse med kvalitetssikring av stråleterapi
- har innsikt i og kan identifisere etiske problemstillinger i forbindelse med behandlingsplanlegging for stråleterapi
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, selvstudier, workshops, gruppe- og prosjektarbeid og ferdighetstreninger med veiledning.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse ved ferdighetstreninger, workshops og timeplanlagt gruppe- og prosjektarbeid
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av to deler:
1. Individuell prosjektoppgave, 3000 ord (+/- 20 %)2. Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer
Det gis én samlet karakter. Eksamensdelene vektes likt ved fastsetting av karakter. For å bestå eksamen må begge eksamensdelene være bestått (A-E). Dersom skriftlig eksamen er vurdert til F, må denne tas på nytt. Dersom prosjektoppgaven er vurdert til F, kan studenten levere bearbeidet versjon til ny eksamen én gang.
Permitted exam materials and equipment
Del 1: Alle hjelpemidler tillatt. Del 2: Kalkulator
Grading scale
The Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction is based on the regulations on ‘National guidelines for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid’ (the Ministry of Education and Research, 2025).
The programme is offered as a full-time study over one year and a part-time study over two years. Completion of the programme grants 60 study credits/ECTS.The education aims to qualify students for preventive, therapeutic, and rehabilitative work within municipal health, social, and welfare services, mental health care, and interdisciplinary specialised substance abuse treatment (TSB).The education is research-based, practice-based, and experience-based, and meets society's demands for equitable and knowledge-based services. This entails upholding human rights, participation and development opportunities in society, and promoting good mental and physical health for individuals with mental health, substance use, and/or addiction problems.Throughout the education, the aim is to promote attitudes that form the basis for equitable services for majority and minority cultures, as well as linguistically and culturally adapted services. Students should critically reflect on power relations and be empowered to actively work to avoid abuse of power.The education provides in-depth competence in communication and interaction with individuals with mental health, substance use, and/or addiction problems and emphasises how these issues are contextualised phenomena. Upon completion of the education, students should be able to facilitate relationships that promote help and support, as well as be important contributors, coordinators, and leaders for collaborative and interdisciplinary services.The education emphasises an approach to individuals, their families, and networks that considers their life situations, experiences, and resources, as well as their linguistic and cultural background. Students acquire important competence in understanding how individual mental health, substance use, and addiction problems are embedded in a societal context, and in collaborating with other partners.Upon completion of the education, students should be able to engage with research in the field and make independent professional assessments and decisions in collaboration with the individuals primarily concerned, their families, networks, and other stakeholders in health, social, and welfare services.Further studies and working lifeThe education qualifies for positions in mental health, substance abuse, and addiction work in a wide range of areas in society. Upon completion of the education, candidates should be able to contribute to service development, planning, and systematic quality improvement processes.The further education corresponds to the first 60 study credits of the Master's Programme in Health Sciences, specialising in mental health and addiction at OsloMet, and can be integrated into this master's programme.
Examiners
The target group for the study programme is social workers, developmental therapists, child welfare educators, nurses, physiotherapists, or occupational therapists who wish to deepen their professional knowledge in mental health, substance abuse, and addiction work.
In addition, applicants with other minimum three-year university or college education, and a minimum of one year of relevant professional experience, may qualify for admission. See admission requirements.