EPN-V2

MABIO4600 Statistics, Quality Control and Quality Assurance Course description

Course name in Norwegian
Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring
Study programme
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modules
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

The course deals with applied statistics and statistical tools used in biomedical research, method development and method validation at medical laboratories. The course also comprises quality assurance systems for such laboratories.

Required preliminary courses

Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.

Learning outcomes

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • can justify the choice of systems and procedures for quality monitoring and quality assurance of analysis processes
  • can describe systems and processes relating to the accreditation and certification of medical laboratories
  • can statistically assess and establish a reference area
  • can determine and assess the specificity, sensitivity and accuracy of analytical methods
  • can explain the concepts predictive value, odds ratio and ROC curves
  • can explain the laws and regulations that regulate medical laboratory activities
  • can explain how durability tests of sample material are carried out

Skills

The student

  • can apply statistical methods and tools, such as table analysis, variance analysis, correlation, and simple and multiple linear and logistic regression
  • can carry out and explain hypothesis testing, parametric and non-parametric methods, as well as correlation and regression analysis
  • can use one and two-way variance analysis for repeated measurements
  • can assess and discuss the significance of pre-analytical, analytical and post-analytical sources of error for the result/quality of the analysis
  • can choose and apply statistical methods used to quality assure medical laboratories
  • can plan and carry out comparisons of analytical methods and assess measures
  • can apply advanced knowledge of analytical variation in terms of repeatability and reproducibility

General competence

The student

  • can describe key methods for statistical analysis and make justified choices of statistical methods for use in research and method validation
  • can discuss and analyse relevant issues and actively contribute to the execution of advanced work tasks relating to quality control and quality assurance in laboratories

Teaching and learning methods

Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.

Course requirements

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
  • kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
  • grunnleggende kunnskap om XML/XSD
  • forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer

Ferdigheter

  • utforme strategier for migrering av digital informasjon
  • analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
  • utforme strategier/metoder for generering av uttrekk

Generell kompetanse

  • kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
  • har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk

Assessment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der omfang på hele mappen er 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Mappen inneholder tre oppgaver:

  1. En oppgave basert på datalaborasjon.
  2. En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i pensum.
  3. En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i en teknisk problemstilling.

Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlaget for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Admission requirements

The course is offered as an individual course. Admission requirements:

Bachelor’s degree or equivalent degree in medical laboratory sciences, pharmacy, biotechnology, chemical engineering or molecular biology.

Overlapping courses

None.