Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4600 Statistics, Quality Control and Quality Assurance Course description
- Course name in Norwegian
- Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modulesMaster´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course deals with applied statistics and statistical tools used in biomedical research, method development and method validation at medical laboratories. The course also comprises quality assurance systems for such laboratories.
Required preliminary courses
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can justify the choice of systems and procedures for quality monitoring and quality assurance of analysis processes
- can describe systems and processes relating to the accreditation and certification of medical laboratories
- can statistically assess and establish a reference area
- can determine and assess the specificity, sensitivity and accuracy of analytical methods
- can explain the concepts predictive value, odds ratio and ROC curves
- can explain the laws and regulations that regulate medical laboratory activities
- can explain how durability tests of sample material are carried out
Skills
The student
- can apply statistical methods and tools, such as table analysis, variance analysis, correlation, and simple and multiple linear and logistic regression
- can carry out and explain hypothesis testing, parametric and non-parametric methods, as well as correlation and regression analysis
- can use one and two-way variance analysis for repeated measurements
- can assess and discuss the significance of pre-analytical, analytical and post-analytical sources of error for the result/quality of the analysis
- can choose and apply statistical methods used to quality assure medical laboratories
- can plan and carry out comparisons of analytical methods and assess measures
- can apply advanced knowledge of analytical variation in terms of repeatability and reproducibility
General competence
The student
- can describe key methods for statistical analysis and make justified choices of statistical methods for use in research and method validation
- can discuss and analyse relevant issues and actively contribute to the execution of advanced work tasks relating to quality control and quality assurance in laboratories
Teaching and learning methods
Emnet kombinerer teori og praksis for å bygge opp en forståelse av digital arkivbevaring, der overgangen fra danning til bevaring prioriteres. Det legges vekt på migrasjon som bevaringsstrategi og hvordan XML brukes her.
Course requirements
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- innsikt i relevante nasjonale/internasjonale standarder som er knyttet til håndtering og bevaring av digitale arkiv
- kjennskap til prosessene og utfordringene ved konvertering og migrasjon av digital informasjon
- grunnleggende kunnskap om XML/XSD
- forståelse for metodene og prinsippene som ligger til grunn for generering av uttrekk fra digitale systemer
Ferdigheter
- utforme strategier for migrering av digital informasjon
- analysere og redegjøre for metadata som inngår i et digitalt uttrekk og hvordan metadata kan videreutvikles ved behov
- utforme strategier/metoder for generering av uttrekk
Generell kompetanse
- kan følge og resonnere om videre faglig utvikling i bevarings- og uttrekkspraksis
- har innsikt i rollen XML-teknologi spiller i uttrekk
Assessment
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell mappe der omfang på hele mappen er 10-13 sider (23.000 - 30.000 tegn inkludert mellomrom). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Mappen inneholder tre oppgaver:
- En oppgave basert på datalaborasjon.
- En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i pensum.
- En oppgave på et gitt tema med utgangspunkt i en teknisk problemstilling.
Oppgavene i mappen gis ikke karakter hver for seg og vektes ikke, men utgjør et samlet grunnlaget for karakterfastsettelse. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Admission requirements
The course is offered as an individual course. Admission requirements:
Bachelor’s degree or equivalent degree in medical laboratory sciences, pharmacy, biotechnology, chemical engineering or molecular biology.
Overlapping courses
None.