EPN-V2

MABIO4600 Statistics, Quality Control and Quality Assurance Course description

Course name in Norwegian
Statistikk, kvalitetskontroll og kvalitetssikring
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history
Curriculum
SPRING 2018
Schedule
  • Introduction

    Mappevurdering med følgende mappekrav:

    • Produkt.
    • Produktkonsept.
    • Dokumentert arbeidsprosess (2D og 3D, materialutprøvinger).

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Required preliminary courses

    Alle.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om valg og bruk av statistiske metoder i forskning og metodevalidering
    • har inngående kunnskap om systemer og rutiner for kvalitetsovervåkning og kvalitetssikring av analyseprosesser
    • har kunnskap om akkreditering og sertifisering av medisinske laboratorier
    • kjenner til metoder for kvalitetsutvikling og akkreditering
    • kan redegjøre for vurderinger som ligger til grunn for etablering av referanseområde
    • kan forklare hvordan analysemetoders spesifisitet, sensitivitet og testnøyaktighet bestemmes og vurderes
    • kan vurdere og drøfte preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder
    • kan redegjøre for begrepene prediktiv verdi, odds ratio og ROC kurver
    • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk laboratorievirksomhet
    • kan redegjøre for hvordan holdbarhetsforsøk på prøvemateriale gjennomføres
    • kan forklare analytisk variasjon i forhold til repeterbarhet og reproduserbarhet

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • anvende statistiske metoder og verktøy som tabellanalyse, variansanalyse, korrelasjon og enkel og multippel, lineær og logistisk regresjon
    • utføre og forklare hypotesetesting, parametriske og ikke-parametriske metoder samt korrelasjon og regresjonsanalyse
    • bruke en- og toveisvariansanalyser til repeterte målinger
    • vurdere betydningen av preanalytiske, analytiske og postanalytiske feilkilder for analyseresultatet / analysekvaliteten
    • velge og anvende statistiske metoder som brukes til kvalitetssikring av medisinske laboratorier
    • planlegge og gjennomføre sammenligning av analysemetoder og vurdere tiltak

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • diskutere og analysere faglige problemstillinger og bidra aktivt i gjennomføringen av avanserte arbeidsoppgaver knyttet til kvalitetskontroll og kvalitetssikring i laboratorier
  • Teaching and learning methods

    To interne. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • presentasjon av oppgave i gruppe på 3-5 studenter
  • Assessment

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen, 4 timer

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene