Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4500 Nuclear Medicine Course description
- Course name in Norwegian
- Nukleærmedisin
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modulesMaster´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter nukleærmedisinske metoder for diagnostikk og behandling av sykdommer. Det legges vekt på grunnleggende kunnskap om strålevern, samt de forskjellige typer ioniserende strålings medisinske anvendelsesområder. Nukleærmedisinske avbildnings- og deteksjonsprinsipper blir også gjennomgått.
Nukleærmedisinske metoder tilhører kategorien molekylær bildedanning, mens andre metoder i denne kategorien ligger i MABIO4700 Molekylær bildediagnostikk.
Emnet går over ca. ti uker midt i 2. semester.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet. Emnet tilbys også som enkeltemne.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om radioaktive legemidlers kjemiske, biologiske og farmakokinetiske egenskaper
- kunnskap om hovedgrupper av sykdommer og sykdomsmekanismer
- kunnskap om de vanligste nukleærmedisinske kliniske undersøkelser og terapier og disse metodenes relevans i forhold til forskjellige sykdommer og sykdomsmekanismer
- kunnskap om nukleærmedisinsk bildetaking og bearbeiding av bilder
- kunnskap om hva som karakteriserer de forskjellige typer radioaktiv stråling
- inngående kunnskap om prinsippene for kvalitetskontroll av nukleærmedisinsk utstyr og preparater
- kunnskap om gjeldende strålevernbestemmelser innenfor det nukleærmedisinske fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- har kunnskap om tillaging av radiofarmaka
- har kunnskap om bruk av medisinsk-teknisk utstyr i nukleærmedisinske avdelinger
- behersker rutinemessig kvalitetskontroll av utstyr og preparater
- behersker aseptisk arbeidsteknikk og vet hvordan man kan beskytte seg selv og andre mot kontaminering og smitte ved preparering av radiofarmaka
- kan bruke sikkerhetsutstyr ved håndtering av radioaktivitet
Generell kompetanse
Studenten kan
- sette seg inn i nye metoder og apparater som brukes i nukleærmedisin med vekt på anvendelsesområder, muligheter og begrensninger
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, laboratoriekurs, praktiske øvelser, seminarer, gruppearbeid, omvisninger på nukleærmedisinske enheter og selvstudier.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Minimum 80 prosent tilstedeværelse på seminarer og timeplanlagt gruppearbeid.
- Minimum 90 prosent tilstedeværelse på laboratoriekurs.
- Individuell praktisk test, ca. to timer.
- Individuell prosjektoppgave om et nukleærmedisinsk tema, inntil 6000 ord.
Assessment
The course presents main social protection strategies with regard to major social risks, as well as evaluation methods to assess the advantages and disadvantages of health and social policy interventions.
Language of instruction is English
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has advanced knowledge of
- social protection strategies, in particular related to major social risks: unemployment, sickness, disability, lack of a provider, child abuse, and old age
- the interplay between protection provided by the state, the voluntary sector, the family and the market
- principles of social insurance and health insurance
- strategies for providing residual or universal social and health assistance
- the extended family as a risk-managing institution
- problems with social protection coverage and strategies for extending coverage
- strategies for efficient delivery of health and social services
- policy evaluation methods in health and social care
Skills
The student can
- identify similarities and differences in social and health protection strategies in high-, middle-, and low-income countries
- investigate the arguments for and against public management, public/private partnerships, outsourcing and other strategies with regard to the delivery of publicly provided health and social services
- analyse processes of social/health policy implementation
- evaluate social/health policy outputs and outcomes
General competence
The student is able to
- participate in the debate on how to organise and implement social welfare and health policies, in a national as well as international context
- participate in the discussion of which evaluation strategies that are most useful in various contexts, with regard to evakuations of social welfare and health policies, in a national as well as international context
- participate in the debate concerning how to frame health and social policy goals across countries and cultures
Examiners
The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturer and invited lecturers. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.