Programplaner og emneplaner - Student
MABIO4110 Molecular Cell Biology Course description
- Course name in Norwegian
- Molekylær cellebiologi
- Study programme
-
Master´s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine, elective modulesMaster´s Programme in Health and Technology - Specialisation in BiomedicineMaster´s Programme in Pharmacy
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course forms a broad theoretical basis in biomedical subjects and comprises cellular communication, gene regulation and control of cell growth. It focuses on differences between normal conditions and various pathological conditions.
Required preliminary courses
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.
Learning outcomes
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain cell proliferation and discuss different forms of cell death and carcinogenesis
- can account for cellular communication and biochemical signal transmission and explain how these processes are important to regulate cell division and cell death
- can describe different models of membrane transport in cells and discuss common features and differences between the models
- can explain how different types of cytoskeletons are built up and function, and discuss the regulatory roles of auxiliary proteins
- can explain gene regulation in detail and account for different epigenetic and post-translational modifications
- can describe molecular mechanisms for selected metabolic and endocrine diseases and cardiovascular and neurological disorders
- can account for different types of stem cells and discuss their potential application
Skills
The student
- can use cell biology to explain both normal cellular processes and selected pathological conditions and assess possible intervention strategies
- can reflect on ethical issues linked to research in molecular cell biology
General competence
The student
- can analyse, critically assess, summarise and disseminate scholarly articles in the field of molecular cell biology
- can explain selected diseases at a molecular level and in a global epidemiological perspective
- can update their knowledge in the field of molecular cell biology
Teaching and learning methods
Work and teaching methods include lectures, digital resources, seminars with oral student presentations and discussions, group work and self-study.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- presentation of a research article, individually or in groups of 3-6 students
Assessment
Supervised individual written exam, 4 hours.
The paper can be written in English or a Scandinavian language.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
Grade scale A-F
Examiners
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Admission requirements
Temaer i emnet er helse- og oppvekstyrkenes særtrekk og fellestrekk, samt deres historie og betydning i dagens velferdssamfunn. Likeså vil lærerens arbeidsoppgaver, roller og funksjon i tilknytning til etikk, danning og utdanning av personell til yrker innen helse- og oppvekstfag bli vektlagt.
Overlapping courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om velferdsstaten, om de ulike helse- og oppvekstyrkene, deres utdanningsløp, historiske forankring og betydning i dagens samfunn og kan analysere yrkenes særtrekk og fellestrekk
- har kunnskap om bruken av ulike digitale verktøy og teknologiske hjelpemidler i helse- og oppvekstyrker
- har kunnskap om velferdsstaten og om helse-, sosial- og oppvekstsektorens oppbygning og funksjon samt lovverk og styringsdokumenter
- har kunnskap om lærerrollen og om skolen som arena for læring og dannelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide veiledningsdokumenter/undervisningsplaner ved hjelp av didaktiske modeller og undervisningsprinsipper
- kan beskrive og analysere egen kompetanse innen helse- og oppvekstyrker, og identifisere eget behov for kompetanseheving
- kan anvende ulike læringsstrategier og læringsverktøy i eget læringsarbeid og kan integrere grunnleggende ferdigheter i læringsarbeidet
- kan observere og kartlegge elever og brukers behov
- kan formidle yrkeskunnskap muntlig, skriftlig eller gjennom andre dokumentasjonsformer og beherske/anvende digitalt verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i opplæringens og HO-yrkenes verdigrunnlag og den rollen personlig danning og etisk refleksjonsevne har for yrkes- og profesjonsutøvelsen
- kan utvikle yrkesidentitet og yrkesstolthet i HO-yrker
- kan orientere seg i faglitteratur og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder