EPN-V2

M5GSF2200 Social Studies 1, Part 2 Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag 1, emne 2
Study programme
School Subjects for Physical Education and Sports
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Social Studies 1, Grade 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Description of integrated courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk historie i eldre og nyere tid
  • har kunnskap om natur- og samfunnsgeografiske hovedtrekk i Norge
  • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse
  • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem
  • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser
  • har kunnskap om internasjonal politikk, om FN og menneskerettigheter
  • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene
  • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv
  • har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene
  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene
  • kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap
  • kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden
  • kan forstå og anvende statistikk og måltall på en hensiktsmessig måte klasserommet
  • kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap
  • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar
  • kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene sine
  • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag

Content

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

  • Det stilles krav om oppmøte på minimum 80 % av undervisningen. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen.
  • Deltakelse i fagdidaktisk verksted om filosofi. Det er krav om deltakelse i verkstedet fordi det faglige innholdet gir en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom pensumlitteraturen. Fravær fra verkstedet kan tas igjen ved at studenten deltar på utsatt verksted som blir arrangert senere i semesteret. Hvis dette ikke er mulig, må det gjøres en kompensatorisk aktivitet som avtales med faglærer.
  • Deltakelse på ekskursjoner til buddhisttempel og hindutempel. Krav om deltakelse har sammenheng med at det faglige innholdet i ekskursjonene er en kompetanse som ikke kan tilegnes gjennom et teoretisk selvstudium. Fravær på enkelte ekskursjoner kan etter avtale med faglærer tas igjen ved at studenten oppsøker ekskursjonsmålet på egen hånd, får en bekreftelse på oppmøtet og skriver en rapport på 400 ord +/- 10 % fra besøket.
  • Studentene skal utforske estetikken i et av de hellige husene det arrangeres ekskursjon til. Fokus kan være bilder, statuer eller arkitektur mer generelt. Se punktet om estetiske arbeidsformer under innledende del i fagplanen. En individuell rapport på 400 ord +/- 10 % skal skrives for å dokumentere dette arbeidet.

Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende fagplandelen.

Digitalt arbeidskrav

Temaet for arbeidskravet er bruk av digitale hjelpemidler i demokratiopplæringen. Formålet er å trene studentene i digital bruk og digital dømmekraft for å kunne legge til rette for læringsfremmende IKT-bruk i undervisningen. Studentene skal levere et individuelt arbeidskrav som en digital presentasjon med refleksjonskommentarer. Omfang er 1000 ord (+/- 10 %) tekst og minimum fem elektroniske bilder.

Prosjektarbeid om bærekraftig utvikling

Studentene arbeider i grupper på tre-fem studenter som utformer og undersøker en problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling. Prosjektarbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med prosjektorganisert gruppearbeid som arbeidsmåte innen utdanning for bærekraftig utvikling.

Deltakelse på eksamensseminar

Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Assessment

Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.

Emnet omfatter de religiøse tradisjonene hinduisme og buddhisme og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet innbefatter også livssyn, humanisme, etikk og filosofi. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på fortellingsdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.

Permitted exam materials and equipment

15 sider notater. Sidene må være paginerte.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om og kjenner til bruken i skolen av tekster, fortellinger, høytider, lære, ritualer og andre praksiser, etikk og estetikk i religioner og livssyn
  • har kunnskap om filosofihistorie med vekt på antikken og utfordringene knyttet til arbeidet med filosofiske problemstillinger i faget
  • har kunnskap om pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk som undervisningstema og bakgrunnsorientering for andre deler av faget
  • har kunnskap om grunnlagsetikk og grunnlagsetikkens rolle som bakgrunn for å forstå etiske og moralske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning i faget som grunnlag for elevrettet vurdering som virker utviklende for alle elevene
  • kan bruke varierte arbeidsmåter som integrerer begynneropplæring og de grunnleggende ferdighetene
  • kan anvende etiske grunnlagsteorier på emne fra profesjonsetikken og på elevorientert områdeetikk
  • kan identifisere og håndtere utfordringer knyttet til hvordan skolen og elevene møter livssynsmangfold og etisk mangfold
  • skal kunne lede filosofiske samtaler som samler elevgrupper i utforskende fellesskap
  • kan samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og aktører i lokalmiljøet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan ha å si for den enkelte og for samfunnet
  • kan begrunne synspunkter på hva det innebærer å være KRLE-lærer
  • kan gjøre rede for og ta stilling til etiske spørsmål som gjelder skolen og elevene
  • kan reflektere kritisk over skolefaget og videreformidle forskning om barn, religion og livssyn