EPN-V2

M5GNA2200 Science Education 1, Part 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, emne 2
Study programme
School Subjects for Physical Education and Sports
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Science Education 1, Grade 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, seksualitet og helse for elever på mellom- og ungdomstrinnet
  • har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
  • har kunnskap om hvordan å undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet og periodesystemet kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om progresjon i læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer og partikler danner grunnlag for elevers læring av mekanikk og elektrisitet
  • har kunnskap om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
  • har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Content

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1-2
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Kropp og helse 1-2

Temaet omfatter fagkunnskaper om celler, menneskekroppens fysiologi i tillegg til temaer innenfor helse og livsstil og pubertet.

  • Celler - oppbygning og livsprosesser
  • Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil, pubertet og seksualundervisning
  • Hvordan organsystemer kan introduseres for elever ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen (sirkulasjon og respirasjon, fordøyelse og utskillelse, skjelett og muskler, immunforsvar og vaksiner, signalsystemer og sanser).

Jorda 1-2

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig

utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

  • Dyreceller og planteceller
  • Livsprosesser i cellene: fotosyntese og celleånding
  • Planters oppbygning og prosesser i planter
  • Biologisk mangfold med vekt på grupper og arter av organismer som er tilpasset norsk natur
  • Økologi, økosystemer og bærekraft
  • Indre og ytre geologiske prosesser, det platetektoniske systemet
  • Mineraler og bergarter, bergartssyklusen

Kjemi 1-2

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen

  • Praktisk arbeid i kjemi
  • Periodesystemet, stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur
  • Kjemiske bindinger, sterke og svake
  • Kjemiske reaksjoner, reaksjonsligninger, reaksjonsfart

    • Fellingsreaksjoner
    • Forbrenningsreaksjoner
  • Grunnleggende organisk kjemi fra hverdagen, karboksylsyrer og fett

Fysikk 1-2

Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
  • Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
  • Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
  • Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.

System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kroppen 1-2:

  • Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (30 minutter)

I temaet Jorda 1-2:

  • Individuell test i arter og objekter (20 minutter)

I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:

  • Lage en ¿omvendt undervisning¿-sekvens (Flipped classroom) fra valgfritt praktisk arbeid. Grupper på 2-3 studenter (omfang 3-5 minutters undervisningssekvens)

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet 100 % deltakelse til aktivitetene som er nevnt nedenfor.

I temaet Jorda 1-2:

  • Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager). Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk.

Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2 og Kroppen 1-2:

  • Deltakelse på presentasjonsdag av ¿omvendt¿ undervisningssekvens. Dersom studenten har gyldig fravær fra denne dagen, vil det bli tilrettelagt for en kompensatorisk oppgave/opplegg. Form og omfang avtales med faglærer.

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Assessment

Eksamensform

Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator - ikke programmerbar.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.