Programplaner og emneplaner - Student
M5GNA2100 Science Education 1, Part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, emne 1
- Study programme
-
School Subjects for Physical Education and SportsMaster's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Science Education 1, Grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Alle.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, seksualitet og helse for elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
- har kunnskap om hvordan å undervise om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet og periodesystemet kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om progresjon i læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer og partikler danner grunnlag for elevers læring av mekanikk og elektrisitet
- har kunnskap om praktisk og variert undervisning som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
- har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Content
Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 1-1
- Kropp og helse 1-1
- Kjemi 1-1
- Fysikk 1-1
- Teknologi og design 1-1
Naturfagdidaktikk 1-1
Temaet er fagovergripende og undervisning av det vil gjennomsyre de andre hovedtemaene i emnet.
- Tilrettelegging for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
- Arbeid med yrkesretting av naturfaget
- Kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller
- Systemer og systemtenkning
- Varierte læringsarenaer (feltarbeid mm.)
- Praktisk arbeid, varierte arbeidsmetoder
- Refleksjon over egen naturfagundervisning forankret i teori og praksis
- Arbeid med integrering av grunnleggende ferdigheter i naturfag
Kropp og helse 1-1
Emnet belyser innfallsporter til undervisning om kroppen for elevene og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.
- Modellbruk og systemtenkning i undervisning om celler og organsystemer
- Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
- Hvordan bølger, lyd og lys påvirker syn og hørsel
Kjemi 1-1
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen
- Sikkerhet på naturfagrommet
- Modeller: (partikkelmodellen, atommodeller, elektronprikkmodeller, kulepinnemodeller, dramamodeller og andre relevante modeller)
Fysikk 1-1
Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.
- Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
- Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
- Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
- Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.
- System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.
Teknologi og Design 1-1
Temaet gir en innføring i teknologi- og designbegrepet til skolebruk, temaets plass i skolen og faglige tenkemåte.
- Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder kraft og energioverføring
- Naturfag som regifag i tverrfaglig prosjekt i teknologi og design
- Kraft- og energioverføring
Stabile konstruksjoner
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav som kan brukes i digital mappe (se under Vurdering)
Naturfagdidaktikk
- Naturfagrapport med didaktisk refleksjon fra naturfaglig forsøk (1500 ord +/- 10 %).
Fysikk 1-1 og Kropp & helse 1-1
- Planlegge et integrert undervisningsopplegg med praktisk innslag innenfor temaet lyd/lys og sanser. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (10-20 minutters presentasjon). Individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- 10 %).
Fysikk 1-1, Kropp & helse 1-1 og Kjemi 1-1
- Bruk av modeller i naturfag. Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til ett av kroppens organsystemer, en kjemisk modell og en modell fra fysikkfaget. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (5-10 minutters presentasjon). Individuell skriftlig rapport om én av modellene (1500 ord +/- 10 %).
Teknologi og design 1-1
- Designmappe. Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. Omfang: 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (1000 ord +/- 10 %).
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær inntil 50 % vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 50 % vil studenten trekkes fra eksamen.
I temaene Kjemi 1-1, fysikk 1-1 og Kropp og helse 1-1
- Presentasjonsdag for modell
I temaene Kropp & helse 1-1 og Fysikk 1-1
- Presentasjonsdag for undervisningsopplegg
I temaet Teknologi og design
- Presentasjonsdag for produkt
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Assessment
Eksamensform
Eksamen arrangeres som en individuell mappeeksamen og består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider fra emnets arbeidskrav og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for eksamensmappen gis ved oppstart av studiet.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet digital mappe leveres til ny eksamen.
Ved forbedring av karakter må et refleksjonsnotat med en ny didaktisk tilnærming leveres sammen med omarbeidete arbeidskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kunnskap om menneskekroppen, pubertet, seksualitet og helse og hvordan undervise temaene for elever på mellom- og ungdomstrinnet
- har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur og hvorfor det er viktig med dette fokuset
- har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartsyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elevene ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
- har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
- har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på mellom- og ungdomstrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å støtte elevers læring.
- kan bruke formativ vurdering som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring på mellom- og ungdomstrinnet
- kan gjennomføre teknologiundervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med fokus på utforskende arbeidsmetoder
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan tilrettelegge for overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole og arbeide med yrkesretting av naturfaget
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Grading scale
Se fagplanen.
Examiners
Eksamensform
Eksamen arrangeres som en individuell fagdidaktisk semesteropgave på mellom 2000 og 2500 ord. Nærmere retningslinjer og vurderingskriterier for oppgaven gis i undervisningen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet semesteroppgave leveres til ny eksamen. Ved forbedring av karakter må det leveres en ny semesteroppgave med en annen didaktisk tilnærming.