EPN-V2

M5GMU2100 Music 1, Part 1 Course description

Course name in Norwegian
Musikk 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Music, Grade 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om læring, estetiske og kreative læringsprosesser og ulike tilnærminger til progresjon i musikkundervisning
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om et bredt utvalg musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a¿ forsta¿, analysere og notere musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan danse til og med musikk og mestrer et utvalg av tradisjonelle og moderne danser fra ulike kulturer til bruk i musikkundervisning
  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra¿ ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og musikkteknologiske verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til progresjon i musikkfaget og til videreutvikling av grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema-og prosjektarbeider
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Content

Emnet gir studentene grunnleggende, erfaringsbasert opplæring i utøvende, lyttende og skapende virksomhet, begynneropplæring i musikk og innføring i skolefaget musikk, slik det er utformet for trinn 5-10 i gjeldende læreplan. Undervisningsstoff og arbeidsma¿ter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk ungdomskultur.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig prøve i grunnleggende musikkteori. Varighet: 2 timer. Arbeidskravet skal sikre at studentene har grunnleggende musikkteoretiske ferdigheter, noe de vil trenge både som basis for andre fag senere i studiet og i sin framtidige yrkesutøvelse.
  • Individuelt arbeidskrav i metodisk mappe, der musikalske aktiviteter og ferdigheter fra semesterets metodikkundervisning og fra folkemusikkurset på Ole Bull Akademiet vurderes. Ferdighetene som prøves, kan være sanger, korstemmer, spillestemmer, rytmiske mønstre og danse- eller bevegelsesaktiviteter. Mappens innhold bestemmes i samråd med faglærer. Varighet: 5-10 minutter. Mappeprøven er en fin måte å oppsummere den praktisk-metodiske undervisningen på. I tillegg fungerer mappen som en ¿verktøykasse¿ for studentene som de kan hente aktiviteter fra, både til undervisningen i praksisperiodene og når de siden skal stå på egne ben som musikklærere.
  • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Assessment

Eksamensform

Eksamenen består av to deleksamener. Karakterene fra deleksamen 1 og deleksamen 2 vektes likt ved samlet karakter.

Den første eksamensdelen er praktisk i form av en konsert, mens den andre delen er en skriftlig eksamen. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.

Deleksamen 1:

Praktisk eksamen i gruppe på ca. 20 minutter der vokale og instrumentale ferdigheter på ulike klasseroms- og bandinstrumenter vurderes. Individuell vurdering.

Deleksamen 2:

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn i musikkorientering 1 (populærmusikk og vestens musikkhistorie) med et omfang på 2 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske grunner kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt ved ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Se under Vurdering/eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.