EPN

M5GEN1200 English, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk, emne 2
Study programme
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn og unge
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan diskutere, muntlig og skriftlig, et utvalg av skjønn- og faglitteratur
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Content

Elevers arbeid med engelskspråklige tekster:

  • Analyse og valg av tekster for barn og unge
  • Grunnleggende sjangerkunnskap
  • Interkulturell kommunikasjon
  • Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe
  • Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy
  • Arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter
  • Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land

Studietur

Det er lagt til rette for et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land i emne 2. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme. Studieoppholdet betyr i realiteten forflyttet undervisning. Studenter får kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie i et engelsktalende land. Kostnader i forbindelse med studieturen dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er arbeid med tekstanalyse og sjangerkunnskap, utvikling av studentenes skriveferdigheter og bruk av tekstbehandling og referanseverktøy.
  • Muntlig presentasjon i grupper på 3-4 studenter, med omfang 15 minutter. Studentene skal bruke praktiske-estetiske uttrykksformer i utformingen av presentasjonen, som for eksempel rollespill, drama eller sammensatte tekster (inkl. sosiale medier). Formålet med oppgaven er arbeid med grunnleggende ferdigheter, interkulturell kommunikasjon og tilpasset opplæring.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
  • Krav om deltakelse på studietur til en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieturen, gjennomfører et arbeidskrav som dekker en tilsvarende del av studiet.

Assessment

Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.