EPN-V2

M1GPE1100 Pedagogy, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Curriculum
FALL 2017
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Må bearbeides

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
  • har kunnskap om skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
  • har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
  • har kunnskap om elevenes rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle for elevene
  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
  • har brei kunnskap om læring, motivasjon og læringsstrategier tilpasset elevene
  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte hvordan menneskerettighetene og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
  • kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
  • kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden.
  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonene
  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring og undervisning
  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
  • kan anvende digital teknologi i læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer, inkludert tilgjengelige teknologiske ressurser, og gjeldende læreplanverk

Content

Emne 1 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Lærerrollen:

  • Sentrale læreroppgaver.
  • Læreridentitet.
  • Observasjon i klasserommet.

Tema 2: Didaktikk:

  • Læreplanen.
  • Planlegging av undervisning og læring.

Tema 3: Læring:

  • Introduksjon til læringsteorier.
  • Språk og læring.
  • Grunnleggende ferdigheter.

Tema 4: Skolens samfunnsmandat:

  • Demokratisk kompetanse.
  • Elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

Tema 5: Livssynsmangfold:

  • Sentrale religioner og livssyn i Norge.
  • Norsk livssynshistorie.

Teaching and learning methods

Må bearbeides

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1

Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 500 ord +/- ti prosent. I etterkant øver studentene på å lede en undervisning (på bakgrunn av undervisningsplanen), omfang 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å anvende didaktisk tenkning.

Arbeidskrav 2

Individuelt refleksjonsnotat om det mangfoldige klasserommet, omfang 1 000 ord +/- ti prosent.

Arbeidskrav 3

Grunnleggende ferdigheter, språk og læring, er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- ti prosent) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale presentasjonsverktøy inngår i den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner med knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.

Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Se i den innledende fagplandelen for obligatorisk oppmøte i undervisningen.

Fagovergripende tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 1 er følgende faglige aktiviteter:

  • Akademisk skriving 1
  • Forskningsmetode (observasjon)
  • Flerfaglig tema knyttet til grunnleggende ferdigheter
  • Lesegruppe 1

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Assessment

Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.