Programplaner og emneplaner - Student
KULT6300 Arts Marketing Course description
- Course name in Norwegian
- Kunstmarkedsføring
- Study programme
-
One-Year Programme in Arts Management
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.
Required preliminary courses
Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur må være godkjent.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
- har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter.
- har grunnleggende kunnskap om bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring (produkt, pris, distribusjon og promotering) i en kunst- og kultursetting.
- har grunnleggende kunnskap om markedsanalyse, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering.
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starter opp en virksomhet.
- kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.
Content
Eksamen er en individuell muntlig eksamen bestående av inntil 15 minutter presentasjon og inntil 15 minutter spørsmål fra sensorer. Presentasjonen er basert på et gitt utvalg av temaer fra emnet. Studentene får temaene 1 uke før eksamensdato. Studenten velger ett av temaene på bakgrunn av erfaringer med dokumentert veiledningsforløp i skriftlig arbeidskrav. Presentasjonen skal inneholde relevant pensumlitteratur knyttet til valgt tema.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Teaching and learning methods
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.
Course requirements
En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.
Assessment
I utvikling av barnehagen står veiledning som verktøy sentralt. Ledere i barnehagen skal sørge for å utvikle personalets kompetanse og følge opp og sikre veiledning for den enkelte (KD, 2017). Emnet tar for seg forskning og teori om ulike tilnærminger til veiledning. Veiledning i personalgrupper i barnehager kan bidra til kompetanse- og profesjonsutvikling. Gjennom veiledning kan kvaliteten i det pedagogiske arbeidet styrkes og utvikles både gjennom individuelle og kollektive læringsprosesser.
Barnehagen som lærende organisasjon er forankret i barnehagesektorens styringsdokumenter. En lærende barnehage er en barnehage som klarer å endre seg og omstille seg i takt med den utviklingen som finner sted i samfunnet. Ledere i barnehagen skal utvikle egen organisasjon når det gjelder struktur, prosesser og systemer, samt kultur som bidrar til organisasjonslæring. I emnet sees temaene veiledning og barnehagen som lærende organisasjon i sammenheng med hverandre.
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om teorier, modeller og metoder i veiledning som fagområde
- har avansert kunnskap om barnehagen som lærende organisasjon og veiledningens plass i dette arbeidet
- kan anvende kunnskap om veiledning for å fremme kompetanse- og profesjonsutvikling
Ferdigheter
Kandidaten
- kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over en veiledningssamtale og et veiledningsforløp
- kan analysere og forstå hvordan veiledningsstrukturer kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon
- kan bruke relevante veiledningsmetoder for å styrke kompetanse- og profesjonskvalifisering
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante veilednings- og profesjonsetiske problemstillinger
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter om veiledning på nye områder
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor veiledningsfeltet
Examiners
Undervisningen gjennomføres i en veksling mellom forelesninger, veiledningsøvelser, diskusjoner, gruppearbeid, modellering av gruppeprosesser, studentpresentasjoner og seminarer o.l. Egenaktivitet er en forutsetning for gjennomføringen og det forutsettes av studentene forbereder seg til samlingene.
Course contact person
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav skal være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal dokumentere et veiledningsforløp for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. Arbeidet resulterer i en fagtekst (2000 ord +/- 10 %)
2. I dette arbeidet inngår minst tre veiledningssamtaler/læringsaktiviteter.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle deler av samlingene. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.
Fravær utover 20 prosent, eller mer enn en samling, medfører at studenten blir trukket fra eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver, etter avtale med fagansvarlig. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.