EPN

KULT6300 Arts Marketing Course description

Course name in Norwegian
Kunstmarkedsføring
Study programme
Årsstudium i kulturledelse
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Arbeidskravene i det obligatoriske startemnet KULT6000 Organisering og ledelse av kunst og kultur må være godkjent.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i bedrifter.
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av de ulike virkemidlene i markedsføring (produkt, pris, distribusjon og promotering) i en kunst- og kultursetting.
  • har grunnleggende kunnskap om markedsanalyse, strategi, kjøpsadferd og markedssegmentering.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye produkter eller tjenester og starter opp en virksomhet.
  • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.

Content

  • Kulturelt entreprenørskap
  • Kreativitet og innovasjon
  • Entreprenørskap
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretnings- og markedsplanen
  • Markedsføringens konkurransemidler
  • Publikumsutvikling
  • Kultursponsing

Teaching and learning methods

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Course requirements

En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.

Assessment

Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler.

Grading scale

Gradert skala A - F.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Course contact person

Line Christoffersen