EPN

KREFTPRA2 Clinical Studies in Cancer Nursing 2 Course description

Course name in Norwegian
Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2
Study programme
Videreutdanning i kreftsykepleie
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Required preliminary courses

For å begynne på dette emnet må emnet KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleiers funksjons- og ansvarsområder 1 være bestått.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har spesialisert kunnskap innenfor kreftsykepleie

  • har inngående kunnskap om forebygging av kreftsykdom

  • har inngående kunnskap om rehabiliteringsprosesser ved kreftsykdom

  • har inngående kunnskap om samhandlingen mellom spesialist- og primærhelsetjenesten i oppfølging av kreftpasienter

  • har inngående kunnskap om kreftpasienter i livets sluttfase og deres pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie

  • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende fra ulike kulturer, til egen faggruppe og andre samarbeidspartnere

  • kan bruke relevante metoder for utviklingsarbeid på en selvstendig måte

  • kan koordinere palliativ og terminal sykepleie i samarbeid med pasienter, deres pårørende og andre samarbeidspartnere

  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder gjennom hele sykdomsforløpet:

    • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og de pårørende

    • kan identifisere og vurdere ulike pasientsituasjoner selvstendig, prioritere og handle forsvarlig slik at pasientens behov blir ivaretatt

    • kan utøve kreftsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet

    • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres behov og rettigheter

    • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem

    • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig

    • kan forebygge, redusere og lindre stress og lidelse hos kreftpasienter ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø

    • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom

    • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter behandling

    • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis

    • kan sikre kontinuitet i oppfølgingen av kreftpasienten ved skriftlig og muntlig dokumentasjon gjennom alle ledd i behandlingskjeden

    • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

Generell kompetanse

  • har handlingskompetanse i kreftsykepleie

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie, både med fagpersoner og til allmenheten

  • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen kreftsykepleie

Teaching and learning methods

Veiledede kliniske studier i 6 uker, selvstudier og ev. gruppearbeid. Emnet gjennomføres i spesialisthelsetjenesten eller kommunehelsetjenesten.

Course requirements

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

1. Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.

2. Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver for fagutvikling og undervisning. Studenten, fortrinnsvis sammen med praksisveileder, skal identifisere et tema relatert til kreftsykepleie og utarbeide en undervisningsplan for temaet.

  • Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
  • Muntlig fremlegg for posten/praksistedet.
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Studenten får muntlig tilbakemelding fra praksisveileder og/eller faglærer.

Assessment

Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

  • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
  • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
  • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

Permitted exam materials and equipment

Ikke relevant.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

Summativ vurdering gjennomføres av minst én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.