EPN

KREFT6900 The Platform of Knowledge in Cancer Nursing Related to Social Science and Phenomenology Course description

Course name in Norwegian
Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag
Study programme
Videreutdanning i kreftsykepleie
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder

  • har inngående kunnskap om eksistensielle og åndelige behov

  • har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom

  • har inngående kunnskap om undervisningsmetoder

  • har inngående kunnskap om betydningen av pasientens nettverk

  • har inngående kunnskap om organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft

  • har inngående kunnskap om velferdteknologi og innovasjon i kreftomsorgen

  • har inngående kunnskap om nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid

  • har inngående kunnskap om lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen

  • har inngående kunnskap om dokumentasjon og kommunikasjon mellom ulike nivå i helsetjenesten

  • har inngående kunnskap om symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi

  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie

  • har inngående kunnskap om sykepleievitenskap og etikk relatert til kreftsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap

  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Oppgave: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar i ulike deler av kreftpasientens sykdomsforløp.

  • Utføres i gruppe på 3 studenter.
  • Omfang: inntil 3000 ord 
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Assessment

Skriftlig fordypningsoppgave utført normalt i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave.

  • Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven.
  • Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.
  • Omfang: inntil 5000 ord.

Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.