Studyinfo subject KREFT6900 2018 HØST
KREFT6900 The Platform of Knowledge in Cancer Nursing Related to Social Science and Phenomenology Course description
- Course name in Norwegian
- Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag
- Study programme
-
Videreutdanning i kreftsykepleie
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
-
har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
-
har inngående kunnskap om eksistensielle og åndelige behov
-
har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom
-
har inngående kunnskap om undervisningsmetoder
-
har inngående kunnskap om betydningen av pasientens nettverk
-
har inngående kunnskap om organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft
-
har inngående kunnskap om velferdteknologi og innovasjon i kreftomsorgen
-
har inngående kunnskap om nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
-
har inngående kunnskap om lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen
-
har inngående kunnskap om dokumentasjon og kommunikasjon mellom ulike nivå i helsetjenesten
-
har inngående kunnskap om symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi
-
har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie
-
har inngående kunnskap om sykepleievitenskap og etikk relatert til kreftsykepleie
Ferdigheter
Studenten
-
kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
-
kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
-
kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie
-
kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
-
kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Oppgave: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar i ulike deler av kreftpasientens sykdomsforløp.
- Utføres i gruppe på 3 studenter.
- Omfang: inntil 3000 ord
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Skriftlig fordypningsoppgave utført normalt i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave.
- Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven.
- Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.
- Omfang: inntil 5000 ord.
Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.