EPN

KREFT6100 The Platform of Knowledge in Cancer Nursing related to Science and Phenomenology Course description

Course name in Norwegian
Kreftsykepleiens naturvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag
Study programme
Videreutdanning i kreftsykepleie
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Programme description
Course history

Required preliminary courses

Opptak til studiet.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om hvordan fysiologiske prosesser fungerer, og hvordan patofysiologiske prosesser og kreft starter, utvikles og behandles

  • har inngående kunnskap om mikrobiologiske prosesser og infeksjonsforebyggende prinsipper relatert til kreftsykepleie

  • har inngående kunnskap om årsaker til kreftsykdom

  • har inngående kunnskap om grunnprinsippene ved diagnostisering av kreftsykdom

  • har inngående kunnskap om onkologiske behandlingsprinsipper

  • har inngående kunnskap om virkninger og bivirkninger av legemidler brukt innen onkologi

  • har inngående kunnskap om akutte situasjoner ved kreft og kreftbehandling

  • har inngående kunnskap om fysiske og psykiske konsekvenser av kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv

  • har inngående kunnskap om pasientens opplevelser, reaksjoner og behov ved kreftsykdom og kreftbehandling i et aldersperspektiv

  • har inngående kunnskap om pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov

  • har inngående kunnskap om teorier om håp og livskvalitet ved kreftsykdom og kreftbehandling

  • har inngående kunnskap om familiefokusert omsorg

  • har inngående kunnskap om krise, sorg og mestringsstrategier

  • har kunnskap om kreftsykepleie i ulike kulturer

  • har kunnskap om kreftbehandlingens muligheter og begrensninger i et etisk perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om pasientopplevelser og -reaksjoner ved kreftsykdom og kreftbehandling i et alders- og flerkulturelt perspektiv

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier om mestring og mestringsstrategier ved kreftsykdom og kreftbehandling

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori innenfor medisinsk og kirurgisk behandling av kreftsykdommer

Teaching and learning methods

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Oppgave 1: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar for å ivareta pasientens behov i behandlingsfasen

  • Utføres i gruppe på inntil 3-4 studenter.
  • Omfang: inntil 2000 ord.
  • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg.

Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og faglærer på fremlegg og skriftlig tilbakemelding på besvarelsen fra faglærer.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 6 timer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

 Bestått/ikke bestått.

Examiners

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.